Porukka päättää

Vuoden luottamusmieheksi valittu Veolia Vantaan pääluottamusmies Jani Hartikka korostaa yhteisöllisyyden merkitystä työpaikkansa edunvalvonnassa.
25.11.2014 10:40 karhu admin
Veolia Vantaan pääluottamusmies Jani Hartikka heittää haastattelun lopuksi, että parasta mitä duunari voi nyt tehdä, on äänestää eduskuntavaaleissa työväenpuolueita. Loppuisi tämä duunarin kyykyttäminen.

− Olemme tietoisesti luoneet me-henkeä ja meillä niin pääluottamusmies kuin työsuojeluvaltuutettukin tietävät, että porukka seisoo päätösten takana. Kun tärkeistä asioista työhuonekunnassa päätetään, niin kokouksiin saattaa tulla satakin jäsentä. Se on paljon, sillä työntekijöitä meillä on suunnilleen 450, Hartikka kertoo.

− Ennen meilläkin luottamusmies hoiti hommat ja muut tunsivat jäävänsä sivuun. Nyt me hoidamme asioita yhdessä työsuojeluvaltuutetun ja koko työhuonekunnan kanssa. Päätösten valmistelussa ja tavoitteista päättämässä on mukana laaja porukka.

− Yhdessä tehtyjen päätösten takana on helpompi seistä.

Hänen mukaansa maahanmuuttajat ovat valmiita puolustamaan ay-oikeuksia ja ovat istuneet lakkovahteina siinä missä muutkin. Edunvalvonta kiinnostaa ja yhteisesti tehdyt päätökset ollaan valmiita toteuttamaan.

− Kyllä meillä jokainen työntekijä huomaa, että epäoikeudenmukaisuuksiin puututaan. Jokaista jäsentä puolustetaan työnantajan mielivaltaa vastaan, pääluottamusmies muistuttaa.

Kilpailutus kiristää

Vuosi vuodelta kilpailuttaminen menee Jani Hartikan mielestä pahemmaksi, yritykset elävät veitsen terällä ja firmat ottavat säästöt kuljettajien selkänahasta, renkaiden kunnosta ja kilpailuttamalla huollot.

Kilpailutuksen järjestänyt tilaaja määrittelee aikataulut. Siellä ei Hartikan mukaan ole kovin vakuuttavaa tietoa linja-autonkuljettajan työstä. Sama ongelma on Veoliassakin, kun johtopaikoille tulee porukkaa, joka ei tunne työtä.

− Linja-autonkuljettajan työstä on tullut pakkotahtista. Nykyään mennään minuuttiaikataululla. Ja aikataulut eivät ota huomioon sen paremmin ruuhkia kuin auton ongelmia. Jos auto ei aamulla käynnisty, niin hätä on jo suuri. Välillä aikataulut vedettiin liian tiukalle, mutta niihin saatiin onneksi pientä helpotusta.

− Aikataulujen kireydestä ja työvuorojen rasittavuudesta on alalla paljon puhuttu ja neuvoteltu, mutta korjattavaa on. Bussivarikolla odotellaankin liittokierrosta, jotta asia voitaisiin ottaa tes-neuvotteluissa esille.

Työvuorot rassaavat

− Meillä Veoliassakin neuvotellaan jatkuvasti työvuoroista. Vuosikymmenten vuorotyö, jossa aamuvuoroon on tultava 3.30 ja iltavuorot loppuvat pari tuntia aikaisemmin, rasittaa kuljettajia.

− Yritämme saada sellaista joustoa, jotta aamuvuoroja saisivat tehdä aamuvirkut ja iltavuoroja illan kukkujat. Näin työvuorot sopisivat hieman paremmin ihmisten omaan rytmiin.

Osin tämä pääluottamusmies Jani Hartikan mukaan toteutuukin, sillä talossa pitkään olleilla on mahdollisuus vaikuttaa työvuoroihinsa. Tämä hieman helpottaa työuran loppupäässä.

Hartikan mukaan epäsäännölliset työvuorot rassaavat eniten linja-autopuolta. Moni on hänen mukaansa hakeutunut muualle kuljetuspuolelle juuri työvuorojen ja minuuttiaikataululla tahditetun työn vuoksi.

Työsuojelu keskiössä

Pääluottamusmies Hartikka korostaa työsuojelun merkitystä. Kuljettajien jaksaminen ja autojen kunto teettävät paljon töitä. Veolia Vantaalla työsuojeluvaltuutettu ja pääluottamusmies tekevät paljon töitä yhdessä.

− Nyt on meillekin tullut vielä lisäksi työkykyneuvotteluja.

− Minusta olisikin tärkeää, että myös työsuojeluvaltuutettu olisi kokonaan työstä vapautettu, sillä erityisesti hänen tontillaan ovat työt viime vuosina lisääntyneet, pääluottamusmies muistuttaa.

Aino Pietarinen