Nuorille hyvä ratkaisu

Ay-raatilaisia ilahduttaa nuorten eläkkeiden turvaaminen. Huolta he kantavat siitä, riittääkö iäkkäämmille tulevaisuudessa töitä, ja miten käy niiden, jotka eivät jaksa töissä, mutta eivät pääse eläkkeellekään.
25.11.2014 07:41 karhu admin
SAK:n hallitus käsitteli eläkeuudistusta syyskuussa.

Pekka Pörsti– Uudistuksen hyvä juttu on se, että eläkettä alkaa kertyä jo 17-vuotiaasta eli eläkettä kertyy kaikesta tehdystä työstä. Se parantaa eläkkeiden tasoa, sanoo Pekka Pörsti Metalliliitosta.

– Miinuspuolelle menee työuraeläke ja tietysti eläkkeelle jäämisiän alaikärajan nousu. SAK:llakin lähtökohtana neuvotteluissa oli, että alaikäraja ei nouse.

– Työuraeläkkeessä epäilyttää, mikä tulee olemaan eläkkeen taso. Minusta 63 vuotta on myös liian korkea ikä työuraeläkkeeseen. Jos ihminen on ollut kuluttavassa työssä, pitäisi päästä aiemmin eläkkeelle.

– Minä olen 58-vuotias ja olen ollut 43 vuotta työelämässä. Tästä näkökulmasta en pidä hyvänä sitä, että minunkin on nyt työskenneltävä hieman yli 63-vuotiaaksi, toteaa TEAMin Pirjo Pälvi.Pirjo Pälvi

– Vähän pahalta tuntuu sekin, että nuoret joutuvat työskentelemään yhä pidempään, esimerkiksi 67-vuotiaaksi saadakseen kohtuullisen eläkkeen. Nuorten on nykyään vaikea löytää sitä ensimmäistäkään työpaikkaa.

Jouko Aitonurmi– Plussaa on tietysti se, että nuoretkin saavat kohtuullisen eläkkeen, jos niitä töitä on heille riittävästi tarjolla, sanoo Jouni Aitonurmi Paperiliitosta.

– Plussaa on, että ratkaisulla turvataan järjestelmän toimivuus ja se, että eläkkeitä on varaa maksaa tulevaisuudessakin.

– Suurin miinus on iäkkäämpien työttömien ja vajaatyökykyisten kohtalo. Eläkeputki säilyy toistaiseksi, mutta miten on tulevaisuudessa? Työuraeläkkeen ehdoista tulee todennäköisesti niin kireät, että harva pääsee sen kautta eläkkeelle.

– Petyin siihen, että työuran loppupäätä pehmentäviä keinoja ei ratkaisussa juuri ole. Kuitenkin kyse on työurien pituudesta, ei mekaanisesta ikärajasta.

– Minusta ratkaisu on kaikkiaan aika hyvä. Nykyjärjestelmällä ei olisi voitu jatkaa, rahat eivät yksinkertaisesti olisi riittäneet. Ymmärrän toki, että monia harmittaa, kun eläkeiän alaikäraja nousee. Tuleva eläkkeen taso myös mietityttää. Näistä on ainakin omalla työpaikallani keskusteltu, sanoo PAMin Irmeli Huuskonen.Irmeli Huuskonen

– Toivon, että työuraeläkkeen ehdot ovat sellaiset, että ne, jotka eivät kykene jatkamaan töissä, pääsevät eläkkeelle. Ylipäänsä työssä jaksamiseen on nyt kiinnitettävä enemmän huomiota. Hyvä, että nuorten asema turvattiin ratkaisussa!

Pirjo Pajunen