Työeläkeyhtiöiden noudatettava Fivan ohjetta työkyvyttömyyseläkkeiden vähentämispalveluista

SAK ja muut keskeiset työmarkkinajärjestöt pitävät hyvänä, että Finanssivalvonta on ohjeistamassa työeläkevakuutusyhtiöitä työkyvyttömyyseläkkeiden vähentämiseen tarkoitetuista palveluista. Ohje on jatkoa Finanssivalvonnan syksyn 2015 tarkastukselle.
29.02.2016 13:53

– Finanssivalvonnan ohjeistus on tarpeellinen ja sen noudattamisella saadaan selkeät pelisäännöt, voidaan pidentää työuria ja selkiyttää työeläkevarojen käyttöä. Katsomme, että työeläkevakuutusyhtiöiden tulee sitoutua noudattamaan Finanssivalvonnan tulevaa ohjeistusta, toteavat palkansaajien keskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK sekä Elinkeinoelämän keskusliitto EK.

Työeläkevakuutusyhtiöiden on jatkossakin, sääntelyn puitteissa, tarpeen päättää itsenäisesti tarjoamiensa palvelujen hinnoittelusta, tarkasta sisällöstä ja muista vastaavista keinoista, ettei alan kilpailua rajoiteta.

Järjestöjen näkemyksen mukaan työeläkeyhtiöiden tulee myös parantaa toimintansa tehokkuutta. Liikekulujen kattamiseen tarkoitetun työeläkemaksun osan, hoitokustannusosan, tulee tähdätä nykyistä selkeämmin tehokkuuden parantamiseen. Samalla on huolehdittava työeläkevakuutuksen toimeenpanon hajautuksesta sekä työnantaja-asiakkaiden ja vakuutettujen laadukkaan palvelun turvaamisesta.

Finanssivalvonnan antamat työeläkevakuutusyhtiöiden työkyvyttömyysriskin hallintaan tähtäävää toimintaa koskevat ohjeet