ILOn Guy Ryder: Nuorisotyöttömyys lietsoo levottomuuksia

Kansainvälisen työjärjestön ILOn pääjohtaja Guy Ryder varoittaa kasvavan nuorisotyöttömyyden aiheuttamista levottomuuksista. Maailmassa on tällä hetkellä yli 75 miljoonaa nuorta työtöntä työnhakijaa. Verrattuna aikuisiin nuorten todennäköisyys jäädä työttömäksi on kolminkertainen.
08.03.2013 16:22
ILOn pääjohtaja Guy Ryder, suurlähettiläs Päivi Kairamo ja SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola

– Nuorten toimettomuus, työn epävarmuus ja köyhyys ovat räjähdysherkkä yhdistelmä, Guy Ryder totesi tänään SAK:n delegaatiolle Genevessä.

Ryderin mukaan ILO pyrkii vaikuttamaan maailman rikkaimpien maiden G20-ryhmään niin, että nämä ottaisivat nuorten työllistymisen edistämisen agendalleen. Työllisyyden edistäminen on pääaiheena myös ILOn Euroopan aluekokouksessa Oslossa 8.–11. huhtikuuta.

– Oslon kokouksessa on keskusteltava siitä, miten eurooppalaisten työmarkkinajärjestöjen välinen sosiaalidialogi voisi auttaa Eurooppaa löytämään uuden reitin eteenpäin, Ryder linjasi tapaamisessa.

SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutolan vetämä SAK:n delegaatio on ollut kaksipäiväisellä vierailulla ILOn päämajassa Genevessä. SAK on ollut mukana ILOn toiminnassa sen perustamisesta lähtien: keskusjärjestön puheenjohtaja Matti Paasivuori oli työntekijöiden valtuutettuna kansainvälisessä työkonferenssissa vuonna 1919.

Lisätietoja

SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen, puh. 040 731 2386