Viisi vinkkiä suvaitsevaisuuteen

Maahanmuuttajien määrä Suomessa on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana lähinnä pakolaisten määrän kasvun myötä. Osa suomalaisista karsastaa ulkomaalaisia.
16.05.2016 11:10 karhu admin
Kongossa Suomeen tullut Jean-Rene Venadiambu.

Miten suvaitsevaisuuteen opitaan, Suomen Punaisen Ristin suunnittelija Hanna Holm?

1. Unohda ennakkoluulot

Vältä stereotypioita. Se on avain siihen, että ulkomaalaisten kanssa voi syntyä aitoa kohtaamisia.

2. Altistu muutoksille

Moni vaalii liian pitkään vanhoja käsityksiään. Altista itsesi muutoksen mahdollisuudelle.

3. Kyseenalaista ajatuksesi.

Kaikki eivät halua tavata ulkomaalaisia, koska heillä on ennakkoluuoja. Kyseenalaista omat tietosi ja niiden perusteet. Mieti, mitä puhut.

4. Unohda kauhukuvat

Julkisuus ruokkii tällä hetkellä kauhukuvia maahanmuuttajista. Ne kannattaa unohtaa. Muista, että ihmiset ovat ihmisiä ja heidät pitää kohdata yksilöinä. Älä yleistä, vaan pohdi mieluummin, mitä itse voisit oppia erilaisilta ihmisiltä.

Asioita kannattaa lähestyä myönteisesti. Mieti, onko itselläsi oikeasti kielteisiä kokemuksia ulkomaalaisista vai perustuvatko ajatuksesi pelkkiin ulkoa tulleisiin väittämiin tai kuulopuheisiin.

5. Tutustu maahanmuuttajaan

Tutustu ainakin yhteen maahanmuuttajaan. Jos et kohtaa heitä muualla, lähde vapaaehtoistöihin, joissa heitä tapaa.

Maahanmuuttajia usein karsastetaan naapureina, koska ruuan haju tai roskien jättäminen roskakatoksen ulkopuolelle ärsyttävät. Näistä asioista kannattaisi puhua maahanmuuttajille. He olisivat kiitollisia, jos heille kerrottaisiin asioista tai jos heitä neuvottaisiin, miten meidän talossamme on tavattu nämä asiat hoitaa.

Mika Peltonen