SAK − duunarin asialla

Työt muuttuvat ja ay-liikkeen pitää elää ajassa. Ay-raatilaiset pitävät keskusjärjestön tehtävänä kolmikantaisia neuvotteluja ja duunarin asioiden ajamista. Lisäksi sen pitää vaikuttaa asiantuntijaverkostollaan työelämän ja sosiaaliturvan kehittämiseen.
20.09.2016 07:30 karhu admin
Ay-raatilaiset PAMin Anni Hasunen, Metalliliiton Antti Mäki ja TEAMin Anu Lammi arvioivat, että SAK:lla on hyvää asiantuntijuutta vaikuttaa työelämän muutokseen.

Mistä SAK:n pitäisi luopua, olikin jo vaikeampi kysymys.

Anni Hasunen PAM

− Keskusjärjestön tärkein tehtävä on valvoa ja ajaa duunareiden asioita. SAK on mielestäni hyvin edistänyt nuorten asemaa työelämässä. Jos meidän nuorten asemaa ei väheksyttäisi yhteiskunnassa, niin työn arvostus myös säilyisi.

− Mistä pitäisi karsia, onkin sitten jo vaikeampi kysymys. Kaikki työ, mitä SAK tekee meidän hyväksi, on tärkeää. Vaikka kaikki tutkimukset ja hankkeet tuntuisivat aluksi mitättömiltä, niin niitä kuitenkin tarvitaan.

− Mielestäni paikallista toimintaa ei saisi lopettaa kokonaan. Tilannetta pitäisi tarkastella aluekohtaisesti. Aluetoiminnan kautta myös nuoret tutustuvat SAK:hon paremmin.

Antti Mäki Metalliliitto

− SAK:n tärkein tehtävä on neuvotella kolmikantaisesti. Näissä neuvotteluissa SAK:n on oltava duunarin edustaja ja ajaa duunarin asiaa. On hyvä, että SAK:ssa on laaja asiantuntijajoukko, joka pystyy neuvottelemaan. Myös SAK:n laajat yhteistyöverkostot ovat hyvä pohja kestävälle asiantuntijuudelle.

− Jos jostain pitää karsia, niin luopuisin paikallistoiminnasta. En koe saavani siitä suurta hyötyä. Toki alueellisia erojakin saattaa olla.

− Nuorisotoiminnasta ei saa luopua missään tapauksessa. Itse asiassa satsaisin siihen lisää. Sama toive koskee ammattiliittojakin.

Anu Lammi TEAM

− Mielestäni keskusjärjestön tärkein tehtävä on vaikuttaminen yhteiskunnallisiin asioihin. SAK:n pitää olla voimakkaasti mukana kehittämässä työtä ja työelämää. Myös työttömyysturvan, eläke-etujen ja sosiaaliturvan puolustaminen ja kehittäminen kuuluu mielestäni keskusjärjestölle. Tämä korostuu, koska työttömyys on suurta ja työelämä muutenkin murroksessa.

− En lähtisi karsimaan mitään SAK:n nykyisistä tehtävistä.

− Ainakaan ei pidä luopua kolmikantaisista neuvotteluista. Työelämäasiat on paras neuvotella yhdessä työnantajien ja valtion kanssa.

Aino Pietarinen