SAK:n Huutola vaatii muutosta EU-politiikkaan

EU-yhteistyö ja koko EU ovat uhattuina, jos kansalaisia ja ay-liikettä ei kuunnella, totesi SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola vappupuheessaan.
01.05.2013 10:00
SAK

Euroopan unioni on Huutolan mielestä toistuvasti sivuuttanut EU-kansalaisten perusoikeudet yrittäessään hoitaa taloudellista kriisiä. Muutosta EU-politiikkaan hän peräänkuulutti myös pääministeri Jyrki Kataiselta huomauttamalla, että tämän maalailema ”reilu Eurooppa” ei juuri nyt ole todellisuutta ja että myös pääministerin tulisi myöntää se.

– Ei Eurooppa voi olla vain kamreerien, eliittivirkamiesten ja työnantajien Eurooppa. Sen pitää olla ”reilu, kaikkien Eurooppa”, kuten pääministeri Katainen on sanonut, teot eivät tätä kuitenkaan tue. Hyvinvointivaltiota rapauttavat veroparatiisit, harmaa talous ja verokilpailu on saatava kuriin kaikkialla Euroopassa, Huutola huomautti Kemissä ja Torniossa.

Varapuheenjohtaja Huutola muistutti, että suomalaisilta ei kuitenkaan ole viety mahdollisuutta vaikuttaa, kun ensi keväänä sen voi tehdä äänestämällä.

– Me kansalaiset ja palkansaajat käännämme Euroopan ruorit kevään EU-vaaleissa. Aivan ensimmäiseksi palautamme työmarkkinajärjestöjen itsenäisyyden sopia työmarkkina-asioista, palkoista ja työehdoista.

Matti Huutolan koko puhe