Luottamustehtävät kiinnostavat

Työpaikkojen luottamustehtävät kiinnostavat näitä nuoria ay-vaikuttajia. Peräti 91 prosenttia on valmis ottamaan vastaan luottamustehtävän työpaikallaan.
09.06.2015 07:57 karhu admin
Nuoria kiinnostavat luottamustehtävät ja heidät läytää parhaiten tapahtumista ja facebookista.

Nykyisiltä luottamushenkilöiltä kysyttäessä 93 prosenttia on luottamushenkilöpaneelin mukaan valmis jatkamaan luottamustehtävässä.

Uusien jäsenten hankinta kiinnostaa nuoria aktiiveja (95 %) jopa enemmän kuin nykyisiä luottamushenkilöitä (91 %). Nuoret ovat myös halukkaampia osallistumaan erilaisiin ay-liikkeen järjestämiin tilaisuuksiin. Nuorten aktiivien joukko on myös kiinnostunut osallistumaan ay-koulutukseen.

Nuoret valmiita lakkoon tai ulosmarssiin

Lakkoon tai ulosmarssiin nuoret ovat valmiita osallistumaan jopa halukkaammin kuin luottamushenkilöpaneeliin osallistujat. Jos työnantaja heikentää työpaikan henkilöstön työehtoja, on 92 prosenttia nuorista valmiita lakkoon, luottamushenkilöpanelisteista 88 prosenttia.

Herkkyyttä mielenilmauksiin on myös, jos valtio muuttaa sosiaaliturvaa, eläke-etuja tai työaikalakia työntekijöiden edun vastaisesti. Nuorista 86 prosenttia olisi valmis osallistumaan lakkoon tai ulosmarssiin ja luottamushenkilöpanelisteista 84 prosenttia.

Älypuhelimella sosiaalisessa mediassa

Liittolehden asema ei ole vaarassa, kun kysytään, mitä tiedonlähteitä käytät ay-liikettä koskevissa asioissa. Panelisteista 97 prosenttia ja nuorista 94 prosenttia käyttää liittolehteä tiedonlähteenä. Keskustelut luottamushenkilöiden kanssa ovat tärkeitä tiedonlähteitä 94 prosentin panelistin mielestä ja 91 prosentin nuoren mielestä. Samoin oman liiton nettisivuja pitää tärkeänä 93 prosenttia panelisteista ja 92 prosenttia nuorista.

Erot syntyvät, kun kysytään sosiaalisen median (facebook, keskustelufoormit) merkitystä. Luottamushenkilöpaneelin mukaan sosiaalinen media on tärkeä tiedonlähde ay-asioissa vain 36 prosentille, kun taas nuorista 92 prosenttia pitää sitä tärkeänä tiedonlähteenä. Tässä näkyy selkeästi ikä. Luottamushenkilöpanelistit ovat pääasiassa yli 35-vuotiaita, kun nämä nuoret ay-vaikuttajat ovat alle 35-vuotiaita.

Nuoret ay-aktiivit ovat hyvin läsnä sosiaalisessa mediassa. Heistä 87 prosenttia käyttää internetiä useita kertoja päivässä ja lisäksi 11 prosenttia vähintään kaksi kertaa päivässä. 94 prosenttia nuorista käyttää internetiä tietokoneella ja 98 prosenttia älypuhelimella.

Enimmäkseen nuoret käyttävät internetiä tiedon hakuun (91 %). Seuraavaksi eniten sosiaaliseen mediaan (88 %) ja asioiden hoitoon (verkkopankki, työttömyyskassa) 79 prosenttia. Sen sijaan musiikin kuunteluun ja lehtien lukuun sitä käyttää alle puolet. Usein TV:tä katsoo 24 prosenttia ja ostoksia tekee 26 prosenttia nuorista.

Aino Pietarinen

Lähteet: 100n nuoren ay-vaikuttajan kysely ja Luottamushenkilöpaneeli 4/2015