SAK:n Huutola: Lakko-oikeuksien rajoittaminen ei tue työrauhaa

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Matti Huutola muistuttaa, että yritysten paikallinen kilpailu huonoilla työehdoilla ei johda Suomea kasvu-uralle.
12.06.2014 12:16
SAK
Matti Huutola

– Yritys- ja neuvottelukulttuurissa on otettava askel kohti parempaa paikallista yhteistyötä. Työelämän ongelmat eivät ratkea lakko-oikeuksia rajoittamalla vaan yhteistyöllä ja neuvottelujärjestelmää kehittämällä, Huutola totesi torstaina Mikkelin kesäyliopiston työelämäkeskustelussa.

Huutola huomautti, että paikallisilla sopimuksilla tavoitellaan usein oikeutta sopia huonommista työehdoista. Palkkakilpailu johtaa kuitenkin yritysten väliseen epäterveeseen kilpailuun eikä estä yhtäkään konkurssia.

– Työehtosopimukset ja niiden vähimmäismääräykset tukevat ennustettavaa toimintaa. Työntekijöitä ja työnantajia sitovat työmarkkinaratkaisut ja riittävä sosiaaliturva luovat turvaa ja joustavuutta sekä mahdollistavat muutokset työelämässä.

Suomen työmarkkinat ovat olleet Huutolan mielestä tähän asti melko vakaat. Vakaus vahvistuisi entisestään, jos yritys- ja neuvottelukulttuurissa päästäisiin askel eteenpäin

– Paikallinen yhteistyö ja sopimuskulttuuri parantavat työn tuottavuutta ja uudistavat tuotantorakenteita. Yrityskohtaisilla ratkaisuilla voidaan edistää myös työhyvinvointia ja huomioida paremmin työntekijöidenkin tarpeita.

Mikkelin kesäpäivät 12.–13. kesäkuuta ovat vuosittainen työntekijöiden ja työnantajien yhteinen keskustelufoorumi. Tänä vuonna vastauksia haettiin hallitusohjelman Työelämä 2020 -strategian päätavoiteisiin. Huutola puhui luottamuksesta ja yhteistyöstä Elinkeinoelämän keskusliiton lakiasianjohtaja Markus Äimälän kanssa.