SAK: Varhaiseläkkeitä tarvitaan myös jatkossa

SAK ei ole valmis luopumaan varhaiseläkkeistä osana eläkeuudistusta.
31.10.2013 12:05
Kaija Kallinen

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen painottaa, että Pekkarisen raporttiin sisältyvä malli osa-aikaeläkkeen ja niin kutsutun työttömyysputken poistamisesta kasvattaisi merkittävästi työttömyyttä. Samalla se vaarantaisi tuhansien ikääntyvien työttömien toimeentulon.

– Tällainen ratkaisu lisäisi työttömyyttä ja heikentäisi eläketurvaa, kun ikääntyvien on erittäin vaikea löytää uutta työtä.

Pekkarisen työryhmän tänään julkistama eläkeraportti esittelee muun muassa kansainvälisiä esimerkkejä eläkejärjestelmän uudistamiseksi. Kallinen muistuttaa, että raportin tehtävänä on tarjota tausta-aineistoa palkansaaja- ja työnantajakeskusjärjestöjen tuleviin eläkeneuvotteluihin.

– Kuten aiemminkin, vastuu neuvotteluista on nyt eläkkeiden maksajia eli palkansaajia ja työnantajia edustavilla keskusjärjestöillä. Neuvotteluosapuolet ratkaisevat muun muassa sen, mikä tulevaisuudessa on suomalaisten eläkeikä.

Fyysisesti ja henkisesti raskaista töistä mahdollisuus varhaisempaan eläköitymiseen

Fyysisesti raskasta tai henkisesti kuluttavaa työtä tekeville on SAK:n mielestä joka tapauksessa turvattava mahdollisuus varhaisempaan eläkereittiin.

Kallinen tähdentää, että joulukuun tienoilla alkavissa neuvotteluissa myös työelämän laadun parantamiseen on suhtauduttava todellisena keinona edistettäessä jaksamista ja pyrittäessä pidempiin työuriin.

– Työn on joustettava ihmisten tarpeissa. Pelkkä ikärajan hilaaminen ylöspäin ilman tukea työssä jaksamiselle elämän eri vaiheissa voi aiheuttaa sen, että eläkeaika häilyy vielä tuskallisen kaukana, vaikkei työkyky enää riitä vaativassa työelämässä.

Yksityisten alojen työeläkemaksuun tarvitaan SAK:n mukaan vuoden 2016 jälkeen yhteensä runsaan prosenttiyksikön korotus. Se jakautuisi puoliksi työnantajien ja työntekijöiden kesken.

– Kuntasektorilla vaihtoehdot työeläkkeiden rahoittamiseksi on selvitettävä kiireesti, sillä myös kuntien palveluksessa työskentelevien on voitava luottaa eläketurvaansa, Kallinen korostaa.

SAK:n eläke- ja työura-asioiden päällikkö Kaija Kallinen, puh. 040 500 2417.