Hallituksen kärkihankkeita

Kärkihankkeensa toteuttamiseksi Kataisen hallitus on tehnyt periaatepäätöksen harmaan talouden ja talousrikollisuuden vähentämiseksi vuosina 2012–2015. Ohjelma on lajissaan kuudes.
17.04.2012 07:00 karhu admin
Harmaa talous on rikollisuutta

Torjuntaohjelma sisältää kaikkiaan 22 hanketta. Niistä ensimmäiset tulevat voimaan vielä tänä vuonna. Hankkeista monet ovat kuitenkin pelkkiä selvityksiä. Esimerkiksi valvonnan toimivuutta ja resursseja luvataan selvittää. Konkreettisimpia toimenpiteitä on luvassa rakentamiseen ja majoitus- ja ravitsemisalalle.

Hankkeilla hallitus tavoittelee 300–400 miljoonan euron vuotuista verojen ja sosiaalivakuutusmaksujen lisäystä.

Torjuntaohjelman hankkeita

Rakennusalalla tilaajavastuulaki tiukkenee. Alihankkijan on annettava lain mukaiset selvitykset ja todistukset, vaikka toiminta olisi sopimusosapuolten välillä vakiintunutta. Lakisääteinen tapaturmavakuutus pitää todistaa maksetuksi. Laiminlyöntimaksu nousee 16 000–20 00 euroon.

Rakennusalalla otetaan käyttöön veronumero kuvallisessa tunnistekortissa. Verohallinnon veronumerorekisteri tulee käyttöön syksyllä 2012. Lisäksi käyttöön tulee työmaiden työntekijätietojen ja urakkatietojen kuukausittainen ilmoitusmenettely verohallinnolle.

Hankintalakia uudistetaan rakentamista koskevissa hankkeissa.

Alkoholilaki uudistetaan ja käyttöön otetaan ohimyynnin estävät kassakoneet.

Ulkomaisen työvoiman käytön sääntelystä tehdään kokonaisarvio, jonka jälkeen päätetään tarvittavista säädösmuutoksista.

Verohallinto tehostaa kansainvälisiin voitonsiirtoihin ja yritysjärjestelyihin kohdistuvaa valvontaa ja ohjeistusta. Kansainvälisen verokeinottelun ehkäisemiseksi parannetaan viranomaisten tiedonsaantia ja keskinäistä tiedonvaihtoa.

Viranomaisvalvontaa tehostetaan lyhentämällä talousrikosten käsittelyaikoja ja koventamalla rangaistuksia.

Työsuojeluvalvonnan resurssien riittävyys ja viranomaisten toimivaltuudet selvitetään kolmikantaisesti.

Leena Seretin
Pirjo Pajunen