Työntekijällä oikeus välttää vaara

Terrori-iskujen johdosta Ranskaan julistettu kolmen kuukauden hätätila vaikuttaa myös työntekijöiden oikeuksiin. Työntekijä voi jäädä kotiin ilman palkan menetystä, jos työpaikalla olo tai sinne meno asettaa hänet varaan. Iskujen jälkeen muun muassa Eiffel-tornin työntekijät ja Pariisin julkisen liikenteen kuljettajat käyttivät poissaolo-oikeuttaan.
23.11.2015 16:53 karhu admin
Terrori-iskujen johdosta julistettu hätätila mahdollistaa sen, että työntekijä voi jaadä kotiin ilman palkan menetystä, jos työpaikalla olo tai sinne meno asettaa hänet varaan. Iskujen jälkeen Eiffel-tornin työntekijät käyttivät poissaolo-oikeuttaan.

Työntekijän vetäytymisoikeus vaaratilanteessa tuli Ranskan työlakiin vuonna 2000, kun lainsäädäntöä yhdenmukaistettiin EU-normien kanssa. Työpaikalta poissaoloon oikeuttaa välitön ja vakava hengissä säilymiseen tai terveyteen kohdistuva vaara. Pykälä ei koske vain terrori-iskuja. Jos esimerkiksi verstaan katto on sortumassa, ei työntekijän ole pakko sinne mennä.

Poissaoloon ei tarvita työnantajan lupaa, eikä siitä tarvitse edes kertoa etukäteen. Kotiin voi jäädä ilman sanktioita tai palkan menetystä. Kaikissa ammateissa ei ole vetäytymisoikeutta kuten poliiseilla, palomiehillä ja metsänvartijoilla, koska heidän poissa olonsa vaarantaisi muita ihmishenkiä.

Pariisin keskustaan 13 marraskuuta tehtyjen seitsemän terrori-iskun jälkeen esimerkiksi Eiffel-tornin työntekijät ja julkisen liikenteen kuljettajat käyttivät vetäytymisoikeuttaan. Linja-autonkuljettajien kotiin jääminen tukki pahasti kaupungin keskustan liikenteen ja heidän ratkaisuaan kritisoitiin julkisuudessa.

Linja-autonkuljettajien ammattiliitto CGT-Bus:n edustaja Cyrille Brown kertoo, että tilanne johtui Pariisin liikennelaitoksen huonosti hoidetusta tiedottamisesta.

− Kuljettajien valtaosa ei saanut työnantajaltaan mitään ohjeita tilanteen hoitamiseksi eikä takuita siitä, että liikennelaitos huolehtii heidän turvallisuudestaan. Moni ahdistui tiedotusvälineistä ja epävirallisista lähteistä saaduista tiedon rippeistä ja jäi kotiin, Cyrille Brown kertoo.

Poliisi voi kieltää lakkomarssin

Terrori-iskujen jälkeen viranomaiset ovat antaneet useita varoituksia välttää keskustan kortteleita sekä kehotuksia pysyä kotona. Terroristien apureita jahdanneen poliisien tehtyä tehoiskun Pariisin pohjoiseen lähiöön korttelin koulut ja oppilaitokset sulkivat ovensa. Samoin kaupat ja palvelut.

− Kansallisen hätätilan vallitessa työntekijän oikeus vetäytyä on kiistaton pienenkin riskin ollessa kyseessä, sanoo työlakiin erikoistunut asianajaja Eric Rocheblave. Hänen mukaansa tapaukset, joissa työntekijät väärinkäyttävät vetäytymisoikeuttaan ovat äärimmäisen harvinaisia.

Kansallisen hätätilan aikana polisilla on erityisvaltuudet kieltää kansalaisten kokoontumisia ja siis myös lakkomarsseja ja mielenosoituksia. Jos osa ammattiliitoista hyväksyy työtaistelutomista pidättäytymisen hätätilan aikana, näkevät toiset poikkeustilan tekosyynä kontrolloida ay-liikettä. Viime viikonloppuna Pariisin keskustassa nähtiinkin kansallisen hätätilan vastainen mielenosoitus. Hätätila on voimassa helmikuulle asti.

Virpi Latva, Pariisi