Bensasota työlakia vastaan

Ranskan ammattiyhdistysten keskusliitto CGT vaatii hallituksen valmisteilla olevan työlain vetämistä takaisin kokonaisuudessaan. Työtaistelu sulki viikonloppuna neljä maan kahdeksasta öljynjalostamosta. Pääministeri rauhoittelee kansalaisia, mutta pohjos- ja luoteis-Ranskasta alkaa jo löpö loppua.
24.05.2016 09:06 karhu admin
Ranskan työntekijät protestoivat pakkolakeja vastaan pysäyttämällä bensan kuljetukset.

Työntekijäkeskusliitto on jo parin viikon ajan kiusannut päättäjiä joka keskiviikkoisella ja torstaisella lakolla. Koska lakossa oleva ala ja siis myös liitto vaihtelee viikoittain, ei työntekijöille koidu työtaistelusta taloudellista haittaa. Nyt CGT otti kuitenkin järeämmät aseet käyttöön ja työtaistelu sulki puolet maan kahdeksasta öljynjalostamosta.

Moni autoileva Ranskalainen meni maanantai aamuna polkupyörällä töihin kierreltyään viikonloppuna turhaan tyhjältä bensapumpulta toiselle. Myös pohjois- ja luoteis-Ranskan takseilta alkaa polttoaine loppua. Bensapulan vuoksi 1 500 huoltoasemaa on jo sulettuna ja useissa kunnissa kulutusta on rajoitettu 20−30 litraan autoa kohti. Rekatkaan eivät saa tankkiinsa enempää kuin 150 litraa löpöä. Osa vielä toimivista huoltoasemista on varattu yksin hälytysajoneuvojen käyttöön.

Pääministeri Manuel Valls rauhoittelee ranskalaisia ja vakuuttaa, että polttoainetta otetaan valtion katastrofivarastoista, jos tilanne ei muuten raukea.

Jos mitään yllättävää ei tapahdu lakko jatkuu koko viikon. Myös kuljetusalan odotetaan liittyvän työtaisteluun, jolloin bensan jakelui vaikeutuu entisestään. Lisäksi rekkakuskien ammattiliitto yllyttää väkeään tukkimaan myös lakon ulkopuolisille öljynjalostamoille johtavat ajotiet.

Työtaistelun tavoitteena on lamauttaa maan talous kunnes valmisteilla oleva työlaki vedetään takaisin. Asiantuntijoiden mukaan katastrofivarastoista on apua hetkellisesti mutta jo kolmekin viikkoa jatkuva lakko lamauttaisi Ranskan täydellisesti.

Virpi Latva, Pariisi