Palkkaneuvotteluja koordinoitava kansainvälisesti

SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntijan Aleksi Kuusiston mielestä palkkaneuvottelujen koordinointi on tarpeen koska kansainvälinen palkkakilpailu on heikentänyt työntekijöiden ansioita.
10.06.2014 06:20 karhu admin
Haitallinen palkkakilpailu on saatava kuriin, vaatii Aleksi Kuusisto.

Työntekijöiden saama osuus kansantulosta on ollut laskusuunnassa länsimaissa jo usean vuosikymmenen ajan. Samanaikaisesti tuloerot ovat lisääntyneet, joten matala- ja keskipalkkaisten työntekijöiden saama osuus tuloista on laskenut erityisen paljon. Taustalla on monia syitä, joista yksi on kansainvälinen palkkakilpailu.

Sopimalla kansallisesti palkoista voidaan rajoittaa maiden sisäistä haitallista palkkakilpailua. Kansainvälisillä markkinoilla palkkojen on kuitenkin joustettava kansainvälisen kilpailutilanteen mukaan. Kun yhdessä maassa vahvistetaan kilpailukykyä palkkapolitiikalla, syntyy muissa samoilla markkinoilla toimivissa maissa tarve tehdä samoin. Lopputuloksena työntekijät kaikkialla häviävät.

Ammattiliitot voivat yhteistyöllä rajoittaa kansainvälistä palkkakilpailua. Uraauurtavaa työtä ovat tehneet merenkulkualan liitot, joiden kansainvälinen järjestö on neuvotellut globaalin työehtosopimuksen koskien mukavuuslippulaivojen työntekijöiden vähimmäispalkkoja. Euroopassa yhteistyötä on ollut metalliteollisuudessa. SAK on sitoutunut tes-neuvottelujen koordinaation vahvistamiseen EAY:ssä.

Ammattiliitoilla kuuluu aina viime kädessä oikeus päättää palkkakoordinaatiosta. Usein työllisyyden ylläpito edellyttää maltillisia ratkaisuja. Lisäämällä neuvottelujen koordinaatiota voidaan kuitenkin vähentää tarvetta maltillisille korotuksille.

Aleksi Kuusisto