TEAM − vanhin ja nuorin ammattiliitto

Suomen vanhin ja nuorin ammattiliitto elävät vuonna 2010 perustetussa Teollisuusalojen ammattiliitossa TEAMissa. Yksi liiton edeltäjistä Suomen Kirjaltajaliitto perustettiin vuonna 1894 eli 120 vuotta sitten. Sitä perustamassa ollut Helsingin kirjatyöntekijäin yhdistys täytti keväällä jo 145 vuotta.
21.08.2014 14:38 karhu admin
Helsingin kirjatyöntekijäin yhdistys oli perustamassa yhtä TEAMin edeltäjää Suomen Kirjaltajaliittoa vuonna 1894. Yhdistyksen nykyiselle puheenjohtajalle Emmi Mäkiselle alan nykypäivä yt-neuvotteluineen on tuttua.

Näin maamme vanhin ammattiliitto juhlii viikonloppuna 120-vuotissyntymäpäiväänsä vastaanotolla, jäsenristeilyllä ja torikahvilla Hakaniemen torilla.

– Suomalaisen ammattiyhdistysliikkeen taipaleelle on osunut vaikeita aikoja, mutta kokonaisuudessaan liike on saanut valtavasti aikaan, toteaa SAK:laisen TEAMin puheenjohtaja Timo Vallittu.

Hänen mukaansa työaikaa, työturvallisuutta, vuosilomia, irtisanomissuojaa, työterveyttä ja työttömyysturvaa on pala palata kehitetty vuosikymmenten mittaan lainsäädännöllä ja työehtosopimuksilla.

Suomen teollisuuden murrosta kuvaa se, että  TEAMin edeltäjäliitoissa oli 30 vuotta sitten noin 140 000 jäsentä, kun TEAMissä on nyt noin 60 000 jäsentä. Kenkä- nahka-, tekstiili- ja vaatetusteollisuuden työpaikat ovat romahtaneet ja nyt on kirjapainoala käymistilassa. Viime vuosina kirjapainoalalta on hävinnyt noin tuhat työpaikkaa vuodessa.

Helsingin kirjatyöntekijäin yhdistyksen puheenjohtaja Emmi Mäkinen tuntee ay-liikkeen historian hienot hetket, mutta samalla kirjapainoalan tämän päivän paineet. Myös hänen omalla työpaikallaan painotalo Erwecossa alkavat maanantaina jo vuoden toiset yt-neuvottelut. Mäkinen on neuvotteluissa mukana työpaikkansa varapääluottamusmiehenä.

Ammattiliiton perustamisen taustalla oli myös työnantajien tahto saada epäterve kilpailu kuriin. Sama tavoite oli ensimmäisen työehtosopimuksen solmimisen taustalla, kun Suomen Kirjaltajaliitto ja kirjapainojen omistajat solmivat ensimmäisen Palkkaus-tariffin vuonna 1900.

Emmi Mäkinen mainitsee pienen kuriositeetin. Ensimmäisessä sopimuksessa oli tasa-arvokirjaus, jonka mukaan naiset saavat samasta työstä samaa palkkaa kuin miehet.

Aino Pietarinen

TEAM juhlii tänä viikonloppuna.