SAK:laiset liitot esittävät täsmennyksiä työaikoihin ja parannuksia työsuojeluvalvontaan

Jäsenliitot ovat jättäneet kaksikymmentä esitystä SAK:n valtuuston syyskokoukselle. Esityksissä vaaditaan oikeutta vähimmäistyöaikaan, tiukempaa kattoa ylitöiden määrälle, lisää resursseja työsuojeluvalvontaan ja pikaisia toimia turvaamistoimien käytön estämiseksi työtaistelutilanteissa.
05.11.2013 15:24
SAK:n valtuuston kokous Kiljavan opistossa

Palvelualojen ammattiliitto PAM huomauttaa esityksessään, että osa-aikaiset työntekijät ovat käytännössä osa-aikatyöttömiä ja joutuvat turvautumaan erilaisiin sosiaalietuuksiin tullakseen toimeen. PAMin mukaan osa-aikaisten oikeuksien parantamisen perusteista ei pidä unohtaa ay-liikkeen perimmäistä tarkoitusta: työntekijän toimeentulon turvaamista.

Todistus työtunneista helpottaisi koulutukseen hakeutumista

PAM esittää myös lakisääteistä oikeutta todistukseen työsuhteen aikana tehdyistä työtunneista. Todistus helpottaisi muun muassa osa-aikaisten työntekijöiden koulutukseen hakeutumista, kun he voisivat sen avulla todistaa tuntien kokonaismäärän työkokemuspisteitä varten.

Metalliliitto kiinnittää huomiota ylitöiden keskittymiseen muutamille työntekijöille, mikä johtaa ihmisten uupumisiin ja sairastumisiin. Liitto haluaa sen vuoksi vähentää vuotuisten ylitöiden lakisääteistä enimmäismäärää.

Sekä Metalliliitto että Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ovat tyytymättömiä työsuojeluvalvonnan nykytilaan. Työsuojelupiirien lakkauttaminen ja niiden tehtävien siirtäminen aluehallintovirastoihin on liittojen mukaan vähentänyt työsuojeluvalvontaa. Liitot esittävät siksi toimia työsuojeluviranomaisten saatavuuden ja näkyvyyden parantamiseksi.

Alioikeuksien määräämät turvaamistoimet rajoittavat työtaisteluoikeutta

SAK:laiset kuljetusalojen ammattiliitot ovat jättäneet valtuustolle yhteisen esityksen, jossa vaaditaan pikaisia toimia turvaamistoimien käytön estämiseksi työtaistelutilanteissa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana alioikeudet ovat yhä useammin kieltäneet turvaamistoimilla liittojen mukavuuslippulaivoihin kohdistamia saartoja. Turvaamistoimilla on siten estetty perustuslain suojaama työtaisteluoikeuden käyttäminen.

Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL on ottanut käyttöön ohjeistuksen, jolla varmistetaan kotimaisen ruuan tarjonta liiton omissa tilaisuuksissa. SEL esittää, että myös SAK ottaisi ohjeistuksen käyttöönsä ja suosittelisi sitä kaikille jäsenliitoilleen ja paikallisjärjestöilleen.

Kaikki Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n valtuustolle jätetyt esitykset löytyvät osoitteesta www.sak.fi/valtuusto. Esityksiin on liitetty SAK:n hallituksen niistä antamat lausunnot. Lopullisen päätöksen esityksistä tekee marraskuun 21. ja 22. päivä kokoontuva SAK:n valtuusto.