Laaja asiakirjo yleiskeskustelussa

SAKn edustajakokouksen yleiskeskustelussa nousi esiin laaja kokousedustajia huolettanut asioiden kirjo. Puheenvuoroissa vaadittiin työttömyysturvan leikkausten perumista, työelämän laadun parantamista ja aluetoiminnan turvaamista. Myös luottamusmiesten jaksamisesta ja koulutuksesta käytettiin useita puheenvuoroja.
06.06.2016 17:59
Kokousväki näytti punaista korttia rasismille yleiskeskustelun lomassa.

− Kaikilla on oltava oikeus hyvään työhön, muistutti PAMin Anni Hasunen edustajakokouksen yleiskeskustelussa. Hän muistutti, että työssä jaksaminen ja työssä jatkaminen kulkevat käsi kädessä. Nuorilla on pitkä työura edessä.

Hasunen muistuttaa tuntevansa alle kolmikymppisiä, jotka ovat olleet lähellä työuupumusta.

Tiia Tuomela PAM etsintäkuulutti muita nuoria. Alle kolmekymmentävuotiaita on kokousedustajissa vähän.

− Jos nuorissa on tulevaisuus, niin se on aika synkkä. Tulevaisuuden pitäisi olla läsnä jo nyt, muistutti Tuomela.

PAMin Marjut Pihonen-Randla korosti, että työelämän perusoikeudet on turvattava digimurroksessa. Hän katsoi, että nuorten on oltava mukana päättämässä, koska he ovat tulevaisuuden työntekijöitä ja haluavat vaikuttaa.

Pihonen-Randla arvioi, että silppuuntuneista työsuhteita jatkossa on enemmän. Kuinka nuori voi suunnitella tulevaisuutta tai perustaa perhettä, kun työt ovat silppua.

Vahva luottamusmiesverkosto

Varsin moni puheenvuoron käyttäjä oli huolissaan luottamusmiesten jaksamisesta. Myös sopimisen valuessa työpaikoille arvioitiin luottamushenkilöstön tarvitsevan entistä paremmin aikaa ja koulutusta tehtävien hoitoon.

Iris Pitkäaho JHL:stä muistutti, että yhdessä toimien olemme vahvoja. Liittorajat ylittävä yhteistyö on tärkeää. Me tarvitsemme vahvan aktiivi- ja luottamusmiesverkoston. Se ei synny itsestään.

− Tunne olla yhdessä yhteisten asioiden vuoksi on huikea. Innostava toiminta ja yhteenkuuluvaisuuden tunne tukevat aktiivien jaksamista, Pitkäaho kiteytti.

Aino Pietarinen