Ay-raati yhteiskuntasopimuksesta: Epäreilu palkansaajille

Ay-raatilaiset eivät laittaisi nimeään yhteiskuntasopimukseen, sillä asetelma on epäreilu. Palkansaajat ovat joustaneet paljon viime vuosina, raatilaiset muistuttavat.
09.06.2015 07:25 karhu admin
Juha Sipilän hallitus esittää työmarkkinajärjestöille yhteiskuntasopimusta.

Mikko Laakso, Metalliliitto:

Mikko Laakso– Aina pitää neuvotella, mutta nyt tuntuu siltä että neuvotteluvaraa ei ole. Sipilä taitaa kiristää ay-liikettä.

– Jos neuvotellaan, pitää etsiä keinoja, joilla voimme parantaa työllisyyttä ja lisätä osa-aikatyöntekijöiden ja nollatuntisopimuksella työskentelevien työtunteja. Yleisesti työaikaa ei pidä missaan tapauksessa pidentää. Työnantajien on tultava vastaan esimerkiksi niin, että pidennetään takaisinottovelvoitetta irtisanomistilanteissa kahteen vuoteen.

Johanna Söderlund, julkisten ja hyvinvointialojen JHL

– Nythän ei puhuta neuvottelemisesta vaan ay-liikkeelle syötetään valmista pakettia. Ei se ole aito neuvottelutilanne. Minusta ei ole hyvä Johanna Söderlundlähteä sellaiseen pöytään, jossa neuvotteluasetelma ei ole tasapainossa.

– Jos asetelma olisi tasapainoisempi ja aidosti neuvoteltaisiin, uskon, että kompromissiin olisi mahdollista päästä ja löytyisi asioita, joista palkansaajat ovat valmiita tinkimään. Tämä kyllä edellyttää, että työnantajapuoli tulee vastaan ja tinkii omista tavoitteistaan.

Harry Vainio, palvelualojen PAM

Harry Vainio– Meillä työpaikalla on keskusteltu yhteiskuntasopimuksesta. Sitä pidetään palkansaajien kannalta todella epäreiluna. Työntekijöiden selkänahasta on jo otettu, näin ihmiset kokevat.

– En usko, että sopimukseen päästään, kun sopimuksen ehdot ovat näin kovat ja keppiä tulee, jos sopimusta ei synny. Tässä on kyse pakkosopimisesta. Kannattaako edes lähteä neuvottelemaan?

– Toivoisin muistettavan, että palkansaajat ovat kantaneet vastuuta, palkkaratkaisut ovat viime vuosina olleet korotuksiltaan matalia. Tuntuu vain, että mikään ei riitä.

Tiina Heinonen, elintarviketyöläisten SEL

– Neuvotella kannattaa, jos on oikeasti vaikutusmahdollisuuksia. Jos pitää vain kuitata hallituksen päätökset, kyse ei ole neuvotteluista.Tiina Heinonen

– Palkansaajat ovat tinkineet jo hirveän paljon. Käytännössä palkka-ale on jo! Olemme tehneet palkkaratkaisuja, joissa palkankorotukset ovat olleet todella matalat.

– Ay-liike voi tarjota työrauhaa maahan vastineeksi sille, että työelämää ei kurjisteta. Tämä siinä tapauksessa, että yhteiskuntasopimuksesta mukaan lukien työttömyysturvan leikkaaminen ja muut hallituksen esittämät kurjistustoimet, päästään aidosti neuvottelemaan.

Pirjo Pajunen