Elämäntyöpalkittu Seppo Seinä koulutti 700 opoa

Kaikkien aikojen ensimmäinen opojen Elämäntyöpalkinto on myönnetty Hämeen ammattikorkeakoulun entiselle yliopettajalle Seppo Seinälle.
03.02.2017 12:23
SAK, SOPO ja TAT
Uutiset Työelämä
Helena Kasurinen ja Seppo Seinä

HAMKin Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Seinä ehti kouluttaa 700 uutta opinto-ohjaajaa eri koulutusmuotoihin ja kouluasteille.

Suomen opinto-ohjaajat SOPO, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT ja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK myönsivät uuden tunnustuksen Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi.

– Sata vuotta täyttävä Suomi kaipaa optimismia, yhdessä tekemistä ja uskoa kehittämiseen. Sama kuvaa myös Seinän tekemää työtä. Hän on aina hakeutunut uuden ja syntyvän äärelle. Työnsä hän on tehnyt sisulla ja sydämellä, raati perustelee valintaansa.

Kasvatustieteen tohtori Seppo Seinä on työskennellyt opinto-ohjauksen parissa viidellä eri vuosikymmenellä. Työuransa hän aloitti hämeenlinnalaisessa peruskoulussa 1970-luvun lopulla. 1980-luvun alussa Seinä siirtyi Riihimäen ammattioppilaitokseen, jossa hän muun muassa käynnisti ammattioppilaitoksen opinto-ohjauksen.

Vuonna 1997 Seppo Seinä siirtyi opettajaksi Hämeenlinnan ammatilliseen opettajakorkeakouluun, josta hän jäi yliopettajan virasta eläkkeelle 2015. Seinä on myös toiminut lukuisissa asiantuntijatehtävissä, muun muassa Skills Finland ry:ssä ja opetusministeriön asettamassa laatupalkintotoimikunnassa.

Vuoden opo luo uskoa yhdessä tekemiseen

Vuoden opinto-ohjaajaksi on valittu Helena Kasurinen Lohjan Yhteislyseon lukiosta. Vuosittain jaettava palkinto myönnettiin nyt 26. kerran.

– Kasurinen on kehittänyt vuosien ajan monipuolisesti eri-ikäisten opinto-ohjauksen toimintatapoja. Samalla hän on luonut uskoa yhdessä tekemiseen, raati kiittää vuoden opinto-ohjaajaa.

Kasvatustieteen tohtori Helena Kasurinen on Joensuun ja myöhemmin Itä-Suomen yliopiston lehtorina kouluttanut monia tulevia opinto-ohjaajia. Hän on työskennellyt myös opetusneuvoksena Opetushallituksessa ja ylitarkastajana työ- ja elinkeinoministeriössä.

Kasurinen on toiminut Suomen edustajana Eurooppalaisen elinikäisen ohjauksen toimintapolitiikan verkostossa ELPGN:ssä. Hän on julkaissut useita alansa artikkeleita ja ollut mukana toimittamassa kuutta ohjausalan kirjaa.

SOPO, TAT ja SAK jakoivat Elämäntyö- ja Vuoden opo -palkinnot perjantaina Jyväskylässä Valtakunnallisilla opo-päivillä. Vuosittainen tapahtuma on kerännyt Jyväskylän Paviljonkiin noin 800 opinto-ohjaajaa ympäri Suomen.

Painokelpoinen kuva Helena Kasurisesta ja Seppo Seinästä
Kuva: TAT / Auri Kohola