#vakiduunin kasvo

Operaatio vakiduuni on enemmän kuin nollatuntisopimukset kieltävä kansalaisaloite. Se on useiden liittojen nuorten porukka, joka haluaa parantaa työelämää. Se on virittänyt vaikuttamiseen, ihmisten kohtaamiseen ja opettanut vaikuttamisen välineitä.
12.04.2016 07:33 karhu admin
Iisalmelainen pääluottamusmies Mika Kolehmainen pitää nuoret koonnutta Operaatio vakiduunia hyvänä ay-liikkeen toimintamuotona.

Operaatio vakiduunin ja nollasopimukset kieltävän kansalaisaloitteen edustaja pääluottamusmies Mika Kolehmainen Iisalmesta jaksaa innostua asiastaan, vaikka nimet on kerätty ja aloite edennyt eduskunnan käsittelyyn.

Kansalaisaloite syntyi, kun Metallin nuorilta kysyttiin työelämän epäkohdista. Sähköpostikyselyyn tuli melkein 1 500 vastausta, joista kolme neljännestä liippasi vakityön puutetta. Metallin nuorten seuloessa materiaalia, syntyi tarve tehdä jotain. Näin he päättivät Operaatio vakiduunista ja nollatuntisopimukset kieltävästä kansalaisaloitteesta.

− Ei paljoa tarvinnut houkutella muiden liittojen nuoria mukaan, koska nollatuntisopimukset ovat liitossa kuin liitossa etupäässä nuorten riesa. Kansalaisaloitteen tapahtumiin ja nimenkeräykseen osallistui satoja nuoria, Kolehmainen kertoo.

Nimien keräys toteutettiin vuosi sitten. Sitä tavallaan helpotti esimerkiksi eduskuntavaalit, jotka sysäsivät yhteiskunnalliseen keskusteluun ja työelämän ongelmien esilletuontiin. Kolehmaisen mukaan kansalaisaloite pakotti kansanedustajaehdokkaat ottamaan kantaa ja sen turvin työelämän asioita saatiin keskusteluihin ja vaalipaneeleihin.

Kohtaamisia harjoiteltiin

Mika Kolehmaisen mukaan nimienkeruussa otettiin oppia Metallin järjestämiskampanjasta. Kohdattiin ihmisiä ja keskusteltiin heidän kanssaan nollasopimusten ongelmista. Ja samalla kerättiin nimiä kansalaisaloitteeseen. Keskusteluja käytiin työpaikoilla, toreilla ja erilaisissa tapahtumissa.

− Ihmisten kohtaamista piti ihan harjoitella. Ei se kaikille ole helppoa. Kontaktin ottaminen on vaikeaa.

− Mutta valtavasti tämä on opettanut! Olen oppinut paljon Operaatio vakiduunissa. Sosiaalinen viestintä ja twitter alkaa olla tutumpaa, olen oppinut paremmin perustelemaan asioita. Olen ollut järjestämässä erilaisia tapahtumia ja joutunut antamaan haastatteluja. Televisiohaastattelut eivät vielä oikein ole hanskassa ja ne jännittävät, Mika Kolehmainen toteaa.

Olemisesta tekemiseen

Metallin nuoret ovatkin todenneet siirtyneensä yhdessä olemisesta yhdessä tekemiseen. Operaatio vakiduuni tarjoaa oivallisen foorumin yhdessä tekemiselle.

− Hyvää tässä on se, ettei tarvitse sitoutua vuosien tekemiseen, vaan mukaan voi tulla yhteen tapahtumaan tai vaikka jakaa yhden twiitin sosiaalisessa mediassa. Jokainen voi itse päättää, miten haluaa ja miten ehtii sitoutua, muistuttaa Kolehmainen.

− Operaatio vakiduuniin ei haluttu minkään liiton värejä tai puoluetunnuksia, jotta mahdollisimman moni voisi jakaa sen. Tälläkin saattaa olla merkitystä siihen, että Operaatio vakiduuni on kerännyt laajat joukot taakseen.

Kolehmainen arvelee myös, että vastapuolen on vaikeampi lytätä kansaliikkeen mielipidettä kuin jonkun puoleen tai liiton. On vaikeampi lähteä sanomaan, että kansa on väärässä.

Operaatio vakiduuni haastaa työelämän parantamiseen. Mika Kolehmainenkin kävi vaalien alla alustamassa aiheesta niin oikeiston kuin vasemmiston paneeleissa. Haastattelupäivänä hän oli kansalaisaloitteen edustajana kuultavana eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa. Eikä tämä tähän lopu. Operaatio vakiduuni seuraa aloitteen etenemistä eduskunnassa ja takataskussa on jo uusiakin operaatioita työnelämän parantamiseksi.

Aino Pietarinen