Oikeusjutun nostaminen kannatti

Jyväskylän liikenteen pääluottamusmies Jukka Hämäläinen kertoo tapauksesta, jossa onnettomuuden jälkipuinti työpaikalla käytiin ala-arvoisesti. Työnantaja ei osannut hoitaa työntekijälle onnettomuudesta aiheutuneita ongelmia.
18.02.2014 07:48 karhu admin
Pääluottamusmies Jukka Hämäläinen kertoo tarinan työpaikalta.

”Työpaikallani eräs henkilö joutui liikenneonnettomuuteen, jonka seurauksena yksi ihminen menehtyi. Onnettomuuden jälkipuinti työpaikalla käytiin ala-arvoisesti. Työnantaja ei osannut hoitaa työntekijälle onnettomuudesta aiheutuneita ongelmia.

Tämä johti negatiivisuuden kierteeseen ja aiheutti työntekijälle sairauspoissaoloja, joita ei olisi syntynyt, mikäli onnettomuuden jälkiselvittely olisi hoidettu oikein.

Lisääntyneet poissaolot johtivat työnantajan epäasialliseen käyttäytymiseen. Mm. työvuoroja muutettiin työntekijälle epäedullisemmaksi ja niitä perusteltiin sillä, ettei hän pystynyt silloisella työkyvyllään suoriutumaan aiemmista työtehtävistään. Kierre jatkui yhä pahenevana, koska epäasiallisuudet aiheuttivat aina vain lisää sairauspoissaoloja.

Asiaa piti lähteä purkamaan. Katsoin parhaaksi viedä asian liiton käsiteltäväksi ja tapauksesta nostettiin oikeusjuttu. Työntekijä oli heikossa psyykkisessä kunnossa ja sain toden teolla taivutella häntä lähtemään käymään oikeutta.

Hänen irtisanoutumisensa ja työpaikan vaihto ei ollut kaukana. Kerroin hänelle, että mikäli hän antaa asiassa periksi, työnantaja saa signaalin toimia näin aina vastaisuudessakin. Pelko epäasiallisen käyttäytymisen pahenemisesta aiheutti myös vaikeuden nostaa oikeusjuttua.

Sitkeän taivuttelun jälkeen sain työntekijän viemään asiaa oikeuteen. Liitto oli jo aikaisemmin myöntänyt tapaukselle oikeusavun.

Työnantaja osasi taitavasti peittää jälkiään ja sai parsittua kasaan uskottavan puolustuksen teoilleen ja vältti tuomion.

Kuitenkin asian vieminen oikeuteen sai työnantajan lopettamaan epäasiallisen käytöksensä työntekijää kohtaan. Työnantaja lähti ratkomaan asioita uusista näkökulmista.

Tämän muutti yleensä syiden ja seurausten tarkastelua yrityksessä. Työilmapiiri parani ja vältettiin paljon ”turhia” sairauspoissaoloja, joten myös työnantaja hyötyi tapauksesta. Tämä kaikki tapahtui ennen kuin oli varhaisen tuen tai 30-60-90 -mallia.”

Pääluottamusmies Jukka Hämäläinen kirjoittaa Palkkatyöläisen nettisivuille vuorollaan Palkkatyöläiset-blogia.