SAK ei kajoaisi lasten päivähoito-oikeuteen

Eduskunta keskustelee tänään ensimmäistä kertaa valtion rakenneuudistuspaketista. Hallitus julkisti mittavan rakennepakettinsa viime viikolla budjettiriihen yhteydessä. SAK pelkää sen tuovan kohtuuttomia heikennyksiä kuntapalveluihin – erityisesti lapsiperheille.
04.09.2013 11:51
SAK

– Miljardin säästö kunnissa on aika iso paukku, toteaa SAK:n ekonomisti Joonas Rahkola.

Kunnissa säästöt vaikuttavat selvästi ainakin lapsiperheisiin, kun subjektiivista päivähoito-oikeutta esitetään rajoitettavaksi. SAK ei pidä hyvänä sitä, että lapsen oikeutta päivähoitoon vanhempien ollessa kotona rajoitetaan.

– Pidämme tärkeänä sitä, että jokaisella lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen. Perheiden erottelu lisää myös byrokratiaa, perustelee Rahkola.

Nyt esitetty päivähoidon maksujen muuttuminen tuntiperusteisiksi sekä jo aiemmin päätetty joustava hoitoraha alle kolmivuotiaiden vanhemmille olisivat SAK:n mukaan riittäviä välineitä yhdistää paremmin työ ja perhe-elämä. Niiden avulla helpotetaan kotona olevaa vanhempaa ottamaan vastaan osa-aikainen työ.

Työn ja sosiaaliturvan yhteensovittaminen kannatettavaa

Erityisen hyvää rakenneuudistuspaketissa on Rahkolan mielestä työn ja sosiaaliturvan parempaan yhteensovittamiseen tähtäävät toimet.

– Esitettyjen muutosten myötä työtulot eivät leikkaisi työttömyysturvaa ja asumistukea yhtä paljon kuin nykyisin, mikä helpottaisi varsinkin lyhytkestoisten töiden tekemistä, sanoo Rahkola.

Työmarkkinajärjestöjen työllisyys- ja kasvusopimuksessa sovittiin sovitellun työttömyyspäivärahan 300 euron suojaosasta ja katon nostosta sekä työttömyysturvan omavastuuajan lyhennyksestä.

Eduskunnan täysistuntoa voi seurata suorana lähetyksenä Ylen Areenasta kello 14 alkaen.