TEAMin kampanja herättelee keskustelua kohtuullisuudesta

Teollisuusalojen ammattiliitto TEAM haluaa tiistaina käynnistyneellä Osinkojuhlat 2016 -kampanjalla herättää yhteiskunnallista keskustelua kohtuullisuudesta.
09.02.2016 12:45

Pörssiyhtiöiden arvellaan maksavan tänä vuonna yli 11 miljardin euron osingot omistajilleen. Silti aivan viime aikoinakin monet teollisuusyritykset ovat käyneet isoja yhteistoimintaneuvotteluja ja vähentäneet niissä satoja TEAMin jäseniä. Osinkojuhlat 2016 -kampanjassa seurataankin erityisesti näiden yhtiöiden osinkopolitiikkaa.

TEAM pyrkii kampanjan kautta myös virittämään keskustelua yritysten voittovarojen käytöstä. Viime vuonna teollisuuden kiinteät investoinnit olivat noin 4 miljardia ja tutkimus- ja tuotekehittelymenot noin 3,1 miljardia euroa. Summat ovat selvästi pienemmät kuin tänä vuonna maksuun tulevien osinkojen määrä.

– Miksi yritykset ohjaavat voittovarojaa mieluummin osinkoihin kuin investointeihin tai tutkimukseen ja tuotekehittelyyn – siis tulevaisuuteen ja työllisyyteen, TEAM kysyy kampanjan Facebook-sivuilla.

Kampanjasivuilta löytyvää Osinkojuhlat 2016 -videota on ensimmäisen vuorokauden aikana käyty katsomassa jo yli 14 000 kertaa. Kampanjan tunniste sosiaalisessa mediassa on #‪osinkojuhlat2016.