Lauri Lyly: Yhteiskuntasopimus neuvoteltava tasapuolisesti ja huolella

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly korostaa, että mahdollisen yhteiskuntasopimuksen synnyttäminen edellyttää tasapuolisuutta. Siitä neuvotteleminen vie myös aikaa.
03.08.2015 11:45
SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly.

– Hallituksen tavoittelemassa sopimuksessa on kyse niin suurista asioista, että ne on valmisteltava huolellisesti. Esillä olevien toimenpiteiden vaikutukset on tiedettävä ennen, kuin niistä voi syntyä sopimuksia.

– Kaikki haluavat suomalaisen työn pärjäävän kansainvälisessä kilpailussa. Toimenpiteitä ei kuitenkaan voi laittaa yksin palkansaajien harteille. Myös työnantajien vastuuta tulee korostaa selkeästi. Pärjäämisessä onkin kyse monista tekijöistä: tuotevalikoimasta, tuottavuudesta, osaamisesta sekä innovaatioista, investoinneista, johtamisesta, tekniikan hyödyntämisestä ja tavoista tehdä työtä.

Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön puheenjohtaja painottaa, että maan hallituksen tänään työmarkkinoiden osapuolille jättämä ehdotus yhteiskuntasopimusneuvotteluista on asiasisällöltään käytännössä työmarkkinasopimus.

– Siksi palkansaajien on tärkeää olla neuvottelemassa sopimuksesta. Tänä syksynä pitää tehdä neuvottelujen asialista ja lähtökohdat sellaisiksi, että kaikkien osapuolten kannattaa osallistua neuvotteluihin.

– Palkansaajien edunvalvontajärjestönä SAK:n tehtävänä on saada aikaiseksi tasapainoinen sopimus. Tuomme neuvotteluprosessiin tavoitteitamme, kuten muutosturvan, irtisanomistilanteiden paremman käsittelyn, osaamisen vahvistamisen ja henkilöstön aseman yrityksissä sekä pienituloisten kannustinloukkujen purkamisen. Haluamme myös, että työelämää koskevia hallituksen esityksiä käsitellään osana yhteiskuntasopimusneuvotteluja.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly arvioi, etteivät työelämän osapuolet pysty vielä syksyllä sitoutumaan yhteiskuntasopimuksen syntymiseen.

– Edessä on mitä ilmeisimmin pitkä prosessi. Mahdollinen neuvottelutulos sopimuksesta syntyy lähellä nykyisten sopimusten päättymistä, aikaisintaan syksyllä 2016.

– SAK:n hallitus keskustelee suhtautumisesta yhteiskuntasopimukseen ja omista tavoitteista ensi viikon maanantaina.