Kiinan ay-liike vierailee Suomessa

Kiinan ay-keskusjärjestö ACFTU vierailee SAK:ssa 15.–18. elokuuta. Vieraita kiinnostavat erityisesti Suomen työehtosopimusasiat.
16.08.2012 15:48
Lauri Lyly ja Wang Ruisheng

– Haluamme oppia SAK:lta, miten edistetään työntekijöiden oikeuksia ja sitä kautta koko yhteiskunnan hyvinvointia. On tärkeää löytää tasapaino, jossa riittävä talouskasvu takaa yritysten hyvinvoinnin, ja silloin niillä on varaa maksaa kunnon palkkaa työntekijöilleen, sanoo ACFTU:n varapuheenjohtaja Mr. Wang Ruisheng.

– Tärkein tehtävämme on perustaa ammattiliittoja muihinkin kuin valtion omistamiin yrityksiin. Jo nyt Kiinassa on enemmän liittoja ja niillä enemmän jäseniä kuin missään muualla koko maailmassa.

SAK:lla ja ACFTU:lla on ollut jo vuosia hyvät kahdenväliset suhteet. SAK:n johtoa ja asiantuntijoita kävi viime keväänä vierailulla Kiinassa tutustumassa ay-liikkeeseen ja suomalaisten yritysten tilanteeseen Kiinassa. Vierailu on osa jatkumoa, jonka SAK:n, STTK:n ja Akavan puheenjohtajat aloittivat vieraillessaan Kiinassa vuonna 2008.

Avoimella yhteistyöllä tuloksia

SAK:n ajatuksena on, että avoin vuorovaikutus on paras tapa edistää Kiinan virallisen ay-liikkeen uudistumista ja vaikuttaa sitä kautta maan työoloihin, joissa on vielä paljon parannettavaa.

Katja Lehto-Komulainen– Suomalaisen ammattiyhdistysliikkeen on syytä seurata työelämän asioita maailmanlaajuisesti. Suomalaisia yrityksiä toimii ulkomailla, myös Kiinassa. Yhteydet kiinalaiseen ammattiyhdistysliikkeeseen lisäävät tietoamme tämänhetkisestä tilanteesta Kiinan työmarkkinoilla, kertoo Katja Lehto-Komulainen, kansainvälisten asioiden päällikkö SAK:sta.

Kiinan Delegaatiota johtaa ACFTU:n varapuheenjohtaja Mr. Wang Ruisheng. Delegaatio tapaa SAK:n puheenjohtaja Lauri Lylyn ja varapuheenjohtaja Matti Huutolan sekä SAK:n asiantuntijoita. Kiinalaisten työpaikkavierailu suuntautuu Vuosaaren satamaan.