ITUC: Maailmanpankin suhtautuminen työllisyyteen on muuttunut myönteisemmäksi

Maailmanpankin tämänvuotisen kehitysraportin aiheena on työ. Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC on tyytyväinen siihen, että maailman suurin kehitysrahoituslaitos on nostanut työllisyyden näin näkyvästi keskeisten asioidensa joukkoon.
05.10.2012 15:19
JUHANI ARTTO
Sharan Burrow

Raportin ehdotus, jonka mukaan linjauksia on tarkasteltava "työllisyyslinssin" läpi, on pitkä askel eteenpäin Maailmanpankissa, ITUCin pääsihteeri Sharan Burrow toteaa. Hänen mielestään se on myös tunnustus sille, että työtätekevät ihmiset ovat usein joutuneet maksamaan kovan hinnan kehityspolitiikasta, joka ei ole ottanut huomioon sen vaikutuksia työllisyyteen ja tulonjakoon.

Burrow muistuttaa, että Maailmanpankin keskeisiin julkaisuihin kuuluva "Doing Business" on vuosikausia kannustanut eri maiden päättäjiä luopumaan kaikista työtätekeviä ihmisiä suojelevista pelisäännöistä.

Kehitysraportti 2013 käy perusteellisesti läpi tutkimuksia tällaisten pelisääntöjen vaikutuksesta työllisyyteen, eikä mikään tue "Doing Business" -julkaisun päätelmiä. Tässä Maailmanpankin laajalevikkisimmässä julkaisussa väitetään, että työllisyys kehittyy parhaiten maissa, joissa on kokonaan luovuttu työmarkkinoiden sääntelystä.