Norjassa työllisten määrä on kasvanut pääosin maahanmuuton ansiosta

Norjassa työllisten määrä ylittää 316 000 henkilöllä tilanteen vuonna 2005, jolloin nykyinen työväenpuolueen johtama koalitio nousi hallitusvaltaan. Työllisten määrän kasvusta peräti 63 prosenttia perustuu maahanmuuttoon. Ulkomailta tulleiden työntekijöiden määrä lisääntyi seitsemässä vuodessa 200 000 henkilöllä.
09.10.2012 14:25
JUHANI ARTTO
Sigbjørn Johnsen

Viime vuonna maahanmuuttajien osuus työllisten määrä kasvusta oli vielä suurempi, 74 prosenttia. Työtä tekevien määrä lisääntyi 47 000 henkilön verran ja siitä maahanmuuttajien osuus oli 35 000.

Luvut sisältyivät maanantaina valtionvarainministerin Sigbjørn Johnsenin puheenvuoroon, jolla hän esitteli hallituksen budjettiesityksen vuodelle 2013. Ministeri totesi, että työllisten määrä on kasvanut nopeasti tänäkin vuonna ja että suuntaus jatkuu myös ensi vuonna.

Johnsenin mukaan ulkomailta viime aikoina Norjan työmarkkinoille tulleilla on korkea ammattitaito. Hän huomautti, että työvoiman helppo saatavuus ulkomailta ei saa rajoittaa Norjassa ponnisteluja työllistää niitä, joilla ei nyt ole työtä. Meidän on päinvastoin tehostettava työtämme oman työvoimamme työllistämiseksi, hän patisteli.

Norjan työttömyysaste on tällä hetkellä runsaat kolme prosenttia.