Koulutuskiistaan palkansaajilta vastaesitys

SAK:n hallitus hyväksyi omalta osaltaan palkansaajajärjestöjen yhteisen esityksen kolmenpäivän koulutuskiistan ratkomiseksi. Esitys on sisällöltään raamisopimuksen mukainen.
04.02.2013 12:18

Neuvottelut kolmen päivä koulutusoikeudesta ovat edelleen käynnissä. EK ei ole ollut valmis joustamaan omista tavoitteistaan asian ratkaisemiseksi. EK:n tekemässä esityksessä pääpaino on työnantajille tulevissa verohelpotuksissa, kun taas työntekijöiden oikeudet ovat jääneet vähäisiksi eivätkä täytä raamisopimuksessa sovittua sisältöä.

Neuvottelujen vaikeimmat kysymykset liittyvät

• työnantajien velvollisuuteen järjestää koulutusta
  • perälautaan, jolla varmistetaan, että kaikki saavat koulutusta
  • pieniin työpaikkoihin
  • yli 55-vuotiaiden työhyvinvointiin liittyviin kysymyksiin

Hallitus kävi keskustelun neuvottelutilanteesta, hylkäsi työnantajapuolen esityksen ja päätti omalta osaltaan palkansaajajärjestöjen yhteisen vastaesityksen jättämisestä työnantajille.

Tiedote koulutusoikeudesta

Maan hallituksen toimeksianto työmarkkinajärjestöille liittyen työurien pidentämiseen

Hallituksen toimeksiantoon liittyviä neuvotteluja on jatkettu SAK:n hallituksen määrittelemien peruslinjauksien ja neuvottelumandaatin mukaisesti. Osapuolet ovat jättäneet toisilleen asialistan kysymyksistä, joista halutaan neuvotella. Työnantajilla ei ole valmiutta työnantajia velvoittaviin päätöksiin vaan vain suosituksiin.

EK:n esittämät asiat koskevat eläkeiän myöhentämistä, työajan lisäämistä maltillisesti ja työttömyysputken alarajan nostamista. Neuvotteluista ei voida odottaa tuloksia ennen kuin kolmen päivän koulutusoikeutta koskevat neuvottelut ovat johtaneet ratkaisuun. Hallituksen esittämä määräaika on 13.2.2013, mutta arvio on, että määräaikaa siirretään myöhemmäksi.

Hallitus kävi evästyskeskustelun ja linjasi työuriin ja työn tarjontaa liittyviä asioita, joita neuvotteluissa voidaan edistää. Ratkaisut edellyttävät kuitenkin, että kiista kolmen päivän koulutusoikeudesta saadaan ratkottua.

Nuorten työllistämissopimukset

Hallitus sai tiedoksi, miten neuvottelut eri toimialoilla ovat edistyneet koskien nuorten työllistämissopimuksia. Alakohtaisten työllistämissopimusten solmimista suositeltiin työurasopimuksessa. Sopimuksista neuvotellaan parhaillaan useilla aloilla. Sovittiin, että valmiit sopimukset toimitetaan tiedoksi SAK:hon.

Joustava hoitoraha

Hallitukselle esiteltiin kolmikantaisen työryhmän esitys joustavasta hoitorahasta työaikaansa lyhentäville vanhemmille. Korvaus olisi hieman parempi kuin nykyään maksettava korvaus. Lisäksi työryhmä esittää, että päivähoitomaksut määräytyisivät jatkossa tuntiperusteisesti eli todellisen käytön mukaan. Työryhmän yksimielinen esitys annetaan hallitukselle ja sitä käsitellään kehysriihessä.

Hallinnolliset asiat

Hallitus käsitteli ja lähetti valtuuston päätettäväksi Sähköliiton esityksen, että Martti Alakosken henkilökohtaiseksi varajäseneksi SAK:n hallitukseen valitaan Tero Heiniluoma.

Henkilöstöasiat

Hallitus päätti johtoryhmän esityksestä muuttaa tietohallintopäällikkö Vesa Savolaisen toimenkuvaa siten, että hänelle tulee esimiesvastuu tietohallintotiimistä (aiemmin työnjohdollinen vastuu). Muutos tuli voimaan 1.2.2013 lähtien.

Hallitukselle tiedoksi

SAK:n sisäiseen käyttöön ovat valmistuneet kansainvälinen- ja EU-strategia. Niiden tarkoituksena on

• määritellä SAK:n kansainvälisen vaikuttamisen ja EU-edunvalvonnan painopisteet
  • määritellä keskeiset vaikuttamisen välineet ja toimintamallit
  • selkeyttää SAK:n roolia kansainvälisessä vaikuttamisessa
  • lisätä sisäistä yhteistyötä kansainvälisissä ja EU-asioissa
  • edesauttaa vähentyneiden resurssien oikeaa kohdentamista
  • auttaa uusien työntekijöiden perehdyttämisessä kansainvälisiin ja EU-asioihin

SAK:n hallituksen kokouksessa 13.12.2010 hyväksyttiin uudistettu esitys järjestörajaepäselvyyksien ratkaisemiseksi. AKT jätti tuolloin esitykseen eriävän mielipiteen. Nyt todettiin, että AKT hyväksyy 2010 käsitellyn ja hyväksytyn sopimuksen sellaisenaan.