SAK: Hyvää työtä tai hyvää yötä, Suomi

SAK haluaa nostaa työllisyyden ja hyvän työelämän keskiöön ensi kevään eduskuntavaaleissa.
11.12.2014 11:08
SAK

Puheenjohtaja Lauri Lyly muistuttaa, että talouskriisissä Suomesta on hävinnyt noin 80 000 työpaikkaa. Hän tähdentää, että hyvinvointiyhteiskunnan turvaamiseksi ja kehittämiseksi on välttämätöntä lisätä työpaikkoja kasvattamalla sekä työn kysyntää että tarjontaa.

– Lähivuosina on syytä hyödyntää suomalaista sopimisen mallia, jossa menestykseen etsitään yhteiset keinot. Työmarkkinoilla kannattaa tavoitella laajaa kokonaisratkaisua, jonka oheen liitetään kasvua ja ostovoimaa tukevia valtion toimia.

Työpaikat ja työntekijät on saatava kohtaamaan aiempaa paremmin. Hyvää (t)yötä Suomi -ohjelmassaan SAK korostaa asunto- ja liikennepolitiikan tiukempaa yhteyttä keinona vauhdittaa talouden ja työllisyyden kasvua. Järjestö ehdottaakin Suomeen uutta asumisen, liikenteen ja maankäytön asiat saman katon alle kokoavaa rakennetun ympäristön ministeriötä.

Tuottavuuden huono kehitys on viime vuosina syönyt Suomen kilpailukykyä ja elintasoa. SAK korostaa tuottavuuden merkitystä suomalaisille, koska emme kilpaile työn hinnalla.

– Tarvitsemme lisää kasvuhakuisia ja innovatiivisia yrityksiä. Kasvun esteitä on poistettava lupasääntelystä, rahoituksesta ja verotuksesta. Yrityksille on varmistettava kohtuuhintaista energiaa ja hyväkuntoiset liikenneväylät, Lyly listaa.

”Suomi kuin Mikki Hiiri maailmantalouden myrskyissä”

Sopiminen työpaikoilla edellyttää yhdenvertaista neuvotteluasemaa ja asioihin paneutumista molemmin puolin neuvottelupöytää. SAK edellyttää, että työehtosopimusten yleissitovuus on säilytettävä palkansaajien turvana ja yritysten tasaveroisen kilpailun takeena.

Sosiaalipolitiikassa painopiste on lapsissa ja lapsiperheissä. Varsinkin lapsiperheiden ja nuorten hyvinvointierot ovat viime vuosina kasvaneet huolestuttavasti. Laadukkailla palveluilla kehitys voidaan kääntää, kun koko ikäluokalle taataan tasa-arvoinen alku elämässä ja työuralla.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly huomauttaa, että väestön ikääntyessä ja hyvinvointiyhteiskuntaa turvattaessa ei ole mahdollisuutta miljardien veronkevennyksiin:

– Oikeudenmukaista on, että perintövero säilytetään. Tämä koskee myös yritysvarallisuutta.

Joka päivä Suomessa alkaa ja päättyy noin 450 työsuhdetta. Se on talouskasvun perusta, mutta luo myös turvattomuutta palkansaajien arkeen. SAK korostaa toimivan ansioturvan tärkeyttä ja vaatii paikkaamaan työttömyysturvan aukkoja sekä kitkemään pois nollatyösopimukset ja pakkoyrittäjyyden.

– Maailmantalouden myrskyissä Suomi on kuin Mikki Hiiri merihädässä. Muutosten varalle tarvitaan kunnon ansioturva sekä laadukasta koulutusta ja työnvälitystä, Lyly kiteyttää.

Hyvää (t)yötä Suomi -keskusteluasiakirja
Hyvää (t)yötä Suomi PowerPoint -esitys