Työnantajan tulkintaetuoikeutta rajoitettava

SAK haluaa rajoittaa työnantajien tulkintaetuoikeutta työehtosopimusta koskevissa erimielisyyksissä. Tes-kiistoissa on SAK:n mukaan varmistettava nykyistä tiukemmin, että työnantajat ja työntekijät etsivät työpaikan riitatilanteisiin ratkaisut yhdessä.
03.11.2014 13:12
SAK:n hallitus

SAK:n hallitus korostaa, ettei työtaistelujen määrää vähennetä korottamalla laittomista lakoista määrättäviä hyvityssakkoja. Puheenjohtaja Lauri Lyly huomauttaa, että sakoilla ei poisteta lakkojen todellisia syitä.

– Iso osa työtaisteluista voitaisiin välttää kehittämällä yritysten neuvottelukulttuuria. Neuvottelujärjestelmän ongelmana on, ettei kaikilla työpaikoilla neuvotella.

Työehtosopimuksen tulkinnan pitäisi SAK:n mielestä säilyä, kunnes asiasta on sovittu työpaikalla tai liittotasolla. Viime kädessä työtuomioistuimen olisi ratkaistava asia, ennen kuin työpaikalla muutetaan tes-tulkintaa tai vakiintunutta käytäntöä.

Surulakko viestii turhautumisesta

Työntekijöiden lyhytkestoiset, spontaanit mielenilmaukset eli surulakot tulisi SAK:n mielestä poistaa sanktioiden piiristä. Surulakoista ei pitäisi työtuomioistuimessa määrätä ammattiliitolle tai ammattiosastolle hyvityssakkoa.

– Surulakot ovat inhimillinen reaktio. Ulosmarssien syitä ovat yleensä irtisanomiset, yt-neuvottelujen laiminlyönnit tai huono henkilöstöpolitiikka. Työnantajan toiminnasta johtuvat surulakot on usein mahdollista välttää, jos henkilöstön näkemys otetaan huomioon ja vaihtoehdoista neuvotellaan yhdessä, Lyly huomauttaa.

SAK, EK, STTK ja Akava sekä julkisen sektorin työnantajat neuvottelevat parhaillaan keinoista uudistaa työmarkkinoiden neuvottelujärjestelmää. Järjestöt pyrkivät ratkaisuun ennen vuodenvaihdetta.