Nykyiselle raamisopimukselle saatava luonteva jatko

01.05.2012 12:00
SAK

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly
Referaatti vappupuheesta
Helsinki 1.5.2012 klo 12.00

SAK:n puheenjohtajan Lauri Lylyn mielestä palkansaajien ja koko Suomen etu olisi, ettei nykyisen raamisopimuksen tuomaa hyvää tilannetta tärveltäisi. Hänen mielestään nyt olisi syytä työskennellä aktiivisesti niin, että mahdollistettaisiin nykyisen raamisopimuksen päättyessä sille luonteva jatko. Hänen mukaansa sopimuksen nimellä ei ole väliä, mutta Suomen tilanne vaatii edelleen yhteistä sopimista.

- Ei nyt eikä jatkossakaan pidä riidellä hajautetusti vaan sopia yhdessä. Palkansaajien näkökulmasta yhdessä tekeminen on osoittanut toimivuutensa ja vahvuutensa raamisopimuksen ja työurasopimuksen myötä, hän totesi vappupuheessaan Helsingin Hakanimessä tiistaina.

Lyly ihmettelee eräiden työnantajien jatkuvaa kritisointia raamisopimusta kohtaan.

- Mutta entä jos raamiratkaisua ei olisi syntynyt. Koko talvi olisi mennyt sadoissa työehtosopimusneuvotteluissa. Heikon talouden oloissa tämä olisi voinut olla hyvinkin repaleinen neuvottelukierros. Sitäkö eräät työnantajat olisivat halunneet arvostellessaan vieläkin jokaisessa käänteessä syntynyttä ratkaisua, hän kysyi.

Lyly sanoo kuitenkin ymmärtäneensä, etteivät työnantajat juurikaan kaipaa rauhattomuutta työmarkkinoille. Hänen mielestään sopimuksen arvostelijat ovat täysin unohtaneet tämän toisen vaihtoehdon.

- Raamisopimuksella saatiin ennustettavuutta ja luotiin vakautta. Sitä me kaikki tarvitsemme, Lyly sanoi.

SAK:n puheenjohtaja nosti puheessaan esille myös osaamisen tärkeyden Suomen menestyksessä.

- Tulevaisuudessa osaaminen määrittelee yhä keskeisemmin, kuka yhteiskunnassa menestyy. Se voi olla myös tekijä, joka jakaa työntekijät entistä voimakkaammin eri luokkiin. Sen vuoksi osaamiseen on panostettava kaiken aikaa ja kaikkien osalta, Lyly summasi.

Lauri Lylyn koko puhe