Sopimukset, palkat ja tekijänoikeudet askarruttavat

Juho Viljanen on noin kahdentuhannen Suomen Muusikkojen Liiton freelancermuusikon valtakunnallinen luottamusmies ja freelancemuusikko itsekin.
22.09.2015 07:32 karhu admin
Muusikko Juho Viljanen on noin kahdentuhannen freelancermuusikon valtakunnallinen luottamusmies.

"Muusikkojen liitolla on eri kunnallisten orkesterien yms. työnantajien kanssa työehtosopimukset, joissa vakituisten työntekijöiden lisäksi on huomioitu myös freelancerit. Näiden sopimusten tiimoilta autan ammattiliiton jäsenistöä vastaan tulevissa epäselvissä tilanteissa.

Vapaalla kentällä moni freelancer joutuu itse pitämään huolen työsopimuksistaan. Parhaimmillaan muusikko joutuu tekemään työsopimuksen jokaisesta keikasta erikseen, eli useita kymmeniä sopimuksia vuodessa.

Toki usein tehdään samanlainen sopimus eri keikkajärjestäjien kanssa ja se hoituu näppärästi sähköpostitse. Freelancereille on olemassa TES-tariffien lisäksi mallisopimuksia ja palkkiosuosituksia, jotta muusikko osaisi hinnoitella työnsä kestävästi.

Minun tehtäväni onkin pääosin antaa neuvoja ja ohjeita. Työssäni keskeistä on jäsenistön konsultaatio. Lisäksi yritän ennakoida asioita kertomalla mahdollisimman tarkkaan alan muuttuneista käytännöistä. Koko ajan mietimme liitossa keinoja, joilla ennaltaehkäistään ongelmia.

Yleisimpiä ongelmia aiheutuu siitä, ettei työtilaisuuksista ole tehty sopimusta tai niitä ei noudateta. Palkkojen maksussa on epäselvyyksiä eikä tekijänoikeuskysymyksistä ole selvyyttä.

Esimerkiksi muusikon mennessä sovittuun työtilaisuuteen käykin ilmi, että se taltioidaan ilman ennalta sopimista. Myös tallenteen lopullinen käyttötarkoitus voi olla epäselvä. Se saattaa päätyä television, radion tai internetin kautta julkiseen levitykseen. Ohjelmatuotannoissa on usein alihankintaketjuja, minkä vuoksi voi olla hankalaa edes tietää, kenen kanssa tulisi sopia ja mitä.

Muusikkojen työpalkkioissa keskeisessä roolissa ovat suoritteiden käyttökorvaukset medioissa, joten niiden kanssa tulee olla tarkkana. Liitossamme onkin mietitty erilaisia ratkaisumalleja helpottamaan muusikon työtä nimenomaan tämän tyyppisissä vastaan tulevissa tilanteissa.

Vaikka luottamusmiehenä hoidan varsin sekalaisen seurakunnan asioita, niin tämä on myös tosi mielenkiintoinen työsarka.”

Aino Pietarinen