SAK:n tilastot: Irtisanominen uhkaa yhä useampia

Lähes 38 000 työntekijää joutui heinä–syyskuussa yt-neuvotteluiden piiriin. Määrä on suurin sitten vuoden 2013.
16.10.2015 06:25
Microsoft irtisanoi heinäkuussa Suomesta noin 2 300 työntekijää ja lakkautti Salon tuotekehitysyksikön

Myös yritysten ilmoittama työntekijöiden vähennystarve on kovassa kasvussa. Alkaneiden yt-neuvottelujen tavoitteena on yli 8 500 henkilön irtisanominen. Näin korkeita lukuja on yhden vuosineljänneksen aikana nähty viimeksi vuonna 2012.

Matti TukiainenSAK:n työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen arvostelee hallituksen esitystä leikata ensi vuoden työllisyysmäärärahoja 50 miljoonalla eurolla, vaikka työttömyystilanne uhkaa yt-tilastojen perusteella pahentua entisestään.

– Työllisyysmäärärahojen leikkaaminen on julmaa ja lyhytnäköistä politiikkaa. Määrärahojen avulla työttömien pääsyä takaisin työmarkkinoille voidaan nopeuttaa.

Tukiainen tähdentää, että jo kolme kuukautta kestänyt työttömyys vaikeuttaa merkittävästi ihmisten työllistymismahdollisuuksia. Uuteen työhön siirtymistä voidaan helpottaa myös lisäämällä työttömien mahdollisuutta omaehtoiseen opiskeluun työttömyysturvalla.

SAK:n keräämät tiedot osoittavat yt-neuvottelujen lisääntyneen erityisesti informaatio- ja viestintäalalla sekä koulutuspalveluissa. Koulutusalalla vähennystarve on 1 350 henkilöä, yli kuusi kertaa enemmän kuin keskimäärin aiempina vuosineljänneksinä.

– Oppilaitokset joutuvat nyt varautumaan hallituksen ensi vuonna käynnistämiin koulutusrahojen leikkauksiin. Koulutuksen yt-tilanne ei valitettavasti näytä valoisalta tulevaisuudessakaan, Matti Tukiainen toteaa.

Yhteinen työmarkkinaratkaisu vähentäisi irtisanomispainetta

Varsinaisten irtisanomisten määrä ei vielä ole noussut. Yhteensä heinä–syyskuussa potkut sai lähes 3 100 työntekijää, mikä on hieman vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Eniten väkeään viimeisten kolmen kuukauden aikana irtisanoi Microsoft, joka muun muassa lakkautti Salon yksikön kokonaan ja irtisanoi yhteensä noin 2 300 työntekijää. Seuraavaksi suurimpia potkujen antajia olivat Nokian renkaat (122 irtisanottua) ja Paroc (100).

Matti Tukiaisen mukaan synkkenevät irtisanomisnäkymät korostavat yhteisen työmarkkinaratkaisun merkitystä.

– Yt-tilastojen ennakoimaa irtisanomispainetta pystytään vähentämään tarjoamalla yrityksille vakaa pitkän aikavälin näkymä. SAK:n työmarkkinaesityksen sisältämä kolmen vuoden päähän ulottuva äärimaltillinen palkkaratkaisu olisi juuri tällainen vakauttava toimi, joka lisäisi työnantajien ja työntekijöiden toiveikkuutta tulevaisuuden suhteen.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö kerää tiedot yt-neuvotteluista, lomautuksista ja irtisanomisista pörssitiedotteista ja muista julkisista lähteistä. Osoitteesta www.sak.fi/irtisanomistilastot löytyvät tilastot eivät sisällä kuntien tietoja.