Työ muuttuu vauhdilla

Digitalisaatio on jo muuttanut töitä paljon ja ne muuttuvat entisestään tulevaisuudessa, sanovat ay-raatilaiset. He uskovat oman työnsä säilyvän, vaikka digitlisoituminen etenee ja korvaa osan työstä.
21.06.2016 07:46 karhu admin
Ashton Peasley (vasemmalla), Marjut Pihonen-Randla, Anita Hellman ja Marko Koivumäki ovat luottavaisia tulevaisuuden suhteen.

Ashton Peasley, JHL, tiehöylän kuljettaja

– Tiehöyliin on tullut paljon lisää tekniikkaa, tietokoneohjaus on lisääntynyt ja autoissa on seurantalaitteet, joiden avulla työnantaja pystyy valvomaan työntekijöitä. Uusien laitteiden haltuunottoon on riittänyt toistaiseksi opastus käyttöönotettaessa.

– En usko, että työtäni pysytään täysin korvaaman robotilla. Kauko-ohjattavia tiehöyliä on jo, mutta ne ovat joutuneet ongelmiin Suomen talvessa. Kaikkia mutkia ja kallistuksia ei saada ohjelmoitua etukäteen ja lumi sotkee tekniikkaa. Ainakin vikojen korjaamiseen tarvitaan ihmistä jatkossakin.

Marjut Pihonen-Randla, PAM, vartija-asiakaspalvelija

– Oma työni ei ole kauheasti muuttunut, mutta vartijoiden käytössä on muun muassa sähköiset seurantalaitteet ja ajotavanhallintajärjestelmä. Kuittaukset tehdään jo yleisesti matkapuhelimella. Uuden tekniikan oppiminen vaatii kunnollista perehdytystä, sen pitäisi olla osa ammatillista koulutusta.

– Etävalvonta korvaa tulevaisuudessa vartijoiden työtä, näin on jo osin käynytkin. En kuitenkaan usko, etteikö vartijoitakin tarvittaisi. Esimerkiksi omassa työssäni aulaemännän tehtävää on vaikea korvata.

Anita Hellman, AKT, matkatoimistovirkailija

– Internet on muuttanut valtavasti työtäni. Järjestelmät ovat nykyään selainpohjaisia. Asiat hoidetaan sähköpostilla ja posteihin on vastattava heti. Muutoinkin työtahti on uuden tekniikan myötä kiristynyt paljon.

– Työssäni tarvitaan jatkuvasti uusia taitoja, kun esimerkiksi varausjärjestelmät kehittyvät. En usko, että kone pystyy koskaan tekemään työtäni täysin. Tässä on niin paljon liikkuvia osia ja mahdollisuus virheisiin. Erityisesti tämä pätee erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Ihmiset varaavat matkoja paljon netissä, mutta kyllä heille tulee virheitäkin ja sitten tarvitaan meidän apua.

Marko Koivumäki, PAU, päätoiminen työsuojeluvaltuutettu

– Postissa on tapahtunut valtaisa rakennemuutos digitalisoitumisen myötä ja se jatkuu. Mobiililaitteita hyödynnetään postinjakelussa ja esimerkiksi pakettien kulun seurantaan on olemassa digitaalisia ratkaisuja. Perehdytystä tarvitaan paljon, tulevaisuudessa työntekijöillä pitää olla radikaalisti enemmän valmiuksia ja osaamista kuin nykyään.

– Uskon, että kaikki, mikä voi mennä verkkoon, myös menee sinne. Meidän pitää miettiä, miten saamme digitalisaatiosta eniten irti siten, että myös työntekijät hyötyvät siitä.

Pirjo Pajunen