Talouskasvu edellyttää luottamusta

SAK kaipaa hallitukselta päätöksiä myönteisten talousnäkymien vahvistamiseksi. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö muistuttaa tänään julkistamissaan hallituksen puolivälitarkistuksen ja kehysriihen tavoitteissaan, että Suomi tarvitsee nyt selkeitä toimia tukemaan kotitalouksien ja yritysten uskoa talouden kasvuun.
12.02.2013 10:47
Olli Koski

– Talouspoliittinen keskustelu on painottunut haarukoimaan menoleikkauksia ja veronkorotuksia, kun tähdellisempää on parantaa talouskasvun edellytyksiä, tähdentää SAK:n pääekonomisti Olli Koski.

SAK:n ehdotusten pääpaino onkin infrastruktuurissa, asuntotuotannossa sekä koulutus- ja työvoimapolitiikassa.

Liikenneväylien perusylläpitoon SAK ehdottaa 100 miljoonan euron tasokorotusta. Kansantalouden kannalta tärkeimpiin liikennehankkeisiin ehdotetaan lisäksi kahdelle lähimmälle vuodelle kertaluontoista 100 miljoonan euron kilpailukykypakettia.

– Suomi on jäämässä radikaalisti jälkeen muista pohjoismaista liikenneinfrastruktuurissa. Pidemmän aikavälin tavoitteeksi väylien ylläpidossa on asetettava pohjoismainen taso. Se vastaa noin prosenttia BKT:sta, sanoo Koski.

Asuntorakentamisen tilan SAK arvioi siinä määrin heikoksi, että se esittää valtion korkotukemien Ara-lainojen ehtojen muuttamista nykyistä houkuttelevimmiksi. SAK:n mielestä on perusteltua uudistaa korkotukilainoitettujen asuntojen vuokra-aikaa 40 vuodesta 20 vuoteen. Vastaavasti yleishyödyllisiltä rakennuttajilta on edellytettävä merkittävästi lisää tuotantoa. Kohtuuhintaisten asuntojen määrää SAK kasvattaisi myös mahdollistamalla valtion Kruunuasunnoille asuntorakentamisen.

– Pitkällä aikavälillä asunto-ongelmat ratkeavat vain lisäämällä tonttien tarjontaa. Tähän on pyrittävä uudistamalla kuntarakennetta, taloudellisin sanktioin ja kokoamalla maankäytön hallintoa yhteen ministeriöön, linjaa Koski.

Koulutuspolitiikasta on SAK:n mielestä säästetty jo liikaa. Sekä nuorten että aikuisten oppisopimuskoulutukseen onkin ohjattava kehysriihessä lisää rahaa. Hallitusohjelman työllisyystavoitteiden ja nuorisotakuun toteuttamiseksi koulutusmäärärahojen leikkauksia on lievennettävä. Nuorten työllistämiseksi SAK kiirehtii hallitusta toteuttamaan muun muassa työmarkkinajärjestöjen ehdottaman ammatillisen koulutuksen joustavan 2+1-mallin.

SAK painottaa, että palkansaajien luottamusta tulevaisuuteen vahvistetaan ennen kaikkea toteuttamalla vaadittavat sopeuttamistoimet oikeudenmukaisesti. Verotuksen kiristäminen on tehtävä siellä, missä vielä on vajaaverotusta. Tällaisia ovat muun muassa kiinteistöverotus, listaamattomien yhtiöiden osinkoverotus, ylimmät pääoma- ja ansiotulot sekä perintöverotus. Menojen leikkaamisessa erityistä huomiota on kiinnitettävä perusteettomiin elinkeinotukiin.

SAK:n tavoitteet hallituksen puolivälitarkistukseen ja kehysriiheen kokonaisuudessaan

Työ- ja elinkeinojohtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099
Pääekonomisti Olli Koski, puh. 050 541 9645