Aluetoimikunnan kannanotto 26.3.2014

SAK:n Kymen aluetoimikunnan kannanotto hallituksen vuoden 2014 kehysriiheen.
09.04.2014 10:22

Tiistaina julkaistussa kehysriihessä hallitus on linjannut yhteensä 2,3 miljardin euron sopeutustoimista vuosille 2015–18.
SAK:n aluetoimikunta haluaa ilmaista huolestumisensa jo nyt äärirajoilla työskentelevien pienituloisten palkansaajien ja työttömien toimeentulon edellytyksistä.
Aikomus leikata 50 M€ valtionosuutta ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta, työmatkavähennysten omavastuun ja enimmäismäärän korotus iskevät kipeästi pätkätyötä tekevien, laajentuneilla työssäkäyntialueilla pendelöivien työläisten kukkaroihin.
Vakiintumattoman työsuhteen ominaispiirteisiin kuuluu myös työntekijän työhistorian pituus, mitä vähemmän on työhistoriaa takana, sitä todennäköisimmin ollaan lyhyissä, määräaikaisissa työsuhteissa. Samoihin vuosiin sijoittuu myös perheiden perustaminen ja lapsilisistä haettava säästö iskee suurelta osin samaan perheeseen kuin työttömyysturvan ja työmatkavähennystenkin kiristykset.
Emme ole kiistämässä sopeutustoimien tarpeellisuutta vaan toivomme hallituksen kuulevan herkällä korvalla huolemme pienipalkkaisten, pätkätyötä tekevien jäsentemme mahdollisuudesta elättää itsensä omalla työllään.

Lisätietoja:
SAK:n Kymen aluetoimikunnan pj Johanna Söderlund, puh. 050 354 2090