Tätä mieltä: Työaikajoustoja on lisättävä

SAK:n tutkimusasiantuntija Riitta Juntusen mielestä työntekijän tarpeista lähteviä työaikajoistoja on lisättävä, KOSKA ne lisäävät työn mielekkyyttä sekä auttavat jaksamaan ja jatkamaan työelämässä pidempään.
12.06.2012 04:00 karhu admin
Tutkimusasiantuntija Riitta Juntunen

Suomen työelämää on kehuttu Euroopan joustavimmaksi. Eurooppalaisen työolotutkimuksen mukaan noin 80 prosentilla suomalaisista työpaikoista on jonkinlaisia työaikajoustoja. Pääosin ne kuitenkin ovat syntyneet vastamaan tuotannon tai työnantajan tarpeisiin.

Vaikka yhä suurempi osa suomalaisista voi nykyään vaikuttaa omiin työaikoihinsa, eivät työntekijöiden tarpeisiin vastaavat työaikajoustot ole levinneet kovinkaan laajalle SAK:laisessa kentässä. Vain vajaalla kolmanneksella SAK:laisten liitojen jäsenistä on liukuva työaika tai heidän työpaikoillaan on käytössä työaikapankki.

Työaikapankkien tai -tilien käyttöönottoon suhtaudutaan monilla työpaikoilla penseästi – puolin ja toisin. Työntekijät pelkäävät, että työaikapankin kaltaisista järjestelmistä hyötyy vain työnantaja ja ylityöt jäävät korvaamatta, tai kertyneet vapaat täytyy käyttää silloin kun työnantaja määrää.

Uunituoreen SAK:n työolobarometrin mukaan kuitenkin kaikkein tyytyväisimpiä työaikajärjestelmäänsä ovat ne SAK:laiset, joilla on liukuva työaika tai joiden työpaikalla on käytössä työaikapankki. Tällaiset työaikajoustot koetaan aidosti arkielämää helpottavaksi asiaksi eikä suinkaan työnantajan käskytykseksi.