Yhdistyminen oli positiivinen asia, tuumitaan kirjastossa

Pohjois-Kymenlaaksossa on jo pitkään ollut yhteinen lainausjärjestelmä. Kirjastoille kuntien yhdistyminen uudeksi Kouvolaksi olikin positiivinen asia.
16.04.2013 07:40 karhu admin
Yhdistyminen on ollut myönteinen asia, sanoo kirjastovirkailija Leena Lamponen Kuusankoskelta.

Kuusankosken kirjaston ylemmistä kerroksista kuuluu runoja lukevan miehen ääni. Ääni kuuluu Tapio Rusille, joka lukee omaa suosikkiaan, Arvo Turtiaista. Häntä kuuntelevat ahkera kirjastonkävijä Anneli Laine ja kirjastonjohtaja Maritta Naumanen. Menossa on runomaratoni.

? Olen kyllä aivan kaikkiruokainen, mutta suosikkejani ovat Turtiainen ja Hannu Mäkelä, sanoo Rusi luovutettuaan runonlausujan tuolin kahdelle kymmenvuotiaalle tytölle.

Kuusankosken kirjasto on nyt Kouvolan suurin lähikirjasto. Valkealasta suljettiin kaksi kirjastoa 2012 ja muutama on vielä uhattuna.

? Kirjastojen välinen yhteistyö on varmasti yhdistymisprosessin helpoin osa. Meillä oli jo Pohjois-Kymenlaaksossa yhteinen lainausjärjestelmä ja tunsimme toisemme sitä kautta. Uutta on se, että hallinto on nyt Kouvolassa, sanoo kirjastonjohtaja Maritta Naumanen. Hän toivoo, että kirjastoa kehitetään tasapainoisesti ilman liiallista nurkkapatriotismia.

Lainaustiskillä työskentelevä kirjastovirkailija Leena Lamponen ei hänkään ole pannut merkille ongelmia. Päinvastoin.

? Olen varmaan yksi niitä harvoja, joiden mielestä yhdistyminen oli pelkästään positiivinen asia. Asiakaspalvelutyö on todella mukavaa, sanoo Lamponen, joka ennen yhdistymistä hoiti hallinnollisia tehtäviä.

Tapio Rui, Anneli Laine ja Marita Naumanen

Sairaalan sulkeminen suututtaa

Nämä kuusankoskelaiset suhtautuvat yhdistymiseen rauhallisesti. Kovin suuriin muutoksiin he eivät asukkaina ole törmänneet. Mutta kun puhe kääntyy suunnitelmiin sulkea Kuusankosken aluesairaala ja keskittää hoito uuteen Kotiharjun sairaalaan Kouvolassa, tunteet kuumenevat.

? Itse hanke voi olla paikallaan, mutta paikka on väärä. Miksi rakentaa suolle? Meillähän on jo toimiva sairaala, sanoo Tapio Rusi, entinen Kymintehtaan työntekijä.

Aiemmin sisustusliikkeessä työskennellyt Anneli Laine ja Maritta Naumanen eivät torju ajatusta, mutta ovat sitä mieltä, että paikka olisi voinut olla toinen. Vanhan sairaalamiljöön he haluavat säilyttää.

– Toivon, että Kouvolan lähipalvelut paranevat. Tarvitaan enemmän bussiyhteyksiä ja joustavampia aikatauluja. Sillä tavoin suurkunnasta saadaan toimiva, sanoo Anneli Laine.

Ingegerd Ekstrand