SAK:n aluetoimikunta vastustaa VR:n Turun varikon lakkautusta

Joulukuun alussa käynnistettiin neuvottelut VR:n Turun varikon alas ajamisesta. VR Group aikoo keskittää huollot isompiin yksiköihin. SAK:n aluetoimikunta vastaanotti tyrmistyneenä VR Groupin suunnitelmat.
17.12.2014 00:00
SAK

SAK:n aluetoimikunta vastustaa VR:n Turun varikon lakkautusta

Joulukuun alussa käynnistettiin neuvottelut VR:n Turun varikon alas ajamisesta. VR Group aikoo keskittää huollot isompiin yksiköihin. SAK:n aluetoimikunta vastaanotti tyrmistyneenä  VR Groupin suunnitelmat. Varsinais-Suomea koettelee työttömyys karulla kädellä ja jokainen työpaikka on elintärkeä alueen elinvoimaisuudelle. Myös julkisen liikenteen houkuttelevuudelle huollon siirrot tulevat aiheuttamaan ongelmia. VR on paininut jo pitkään junien lähtöaikataulujen kanssa johtuen juuri teknisten ongelmien vuoksi. Nyt tehtävä huollon lakkautus Turussa tulee lisäämään viivästyksiä jos tähän päätökseen joudutaan. Kysymys kuuluu onko VR Group:n strategiassa tarkoitus ulkoistaa liikenne kokonaan Onnibussille?

SAK:n aluetoimikunta yhtyy raideammattilaisten Varsinais-Suomen os. 201 JHL ry, työhuonekunta 3:n kannanottoon jossa vastustetaan 9.12.2014 alkanutta yt-menettelyn mukaan suunniteltua Turun varikon lakkauttamista/alasajoa.  

Perusteluina ovat:
1) Aiemman VR:n Turun konepajan sulkemisen jälkeen Turun varikolle jäänyt noin 80 hengen ammattitaitoinen ja tehokas porukka on pärjännyt VR kunnossapitoyksiköiden välisessä vertailussa erinomaisesti. Yleiskustannukset ovat olleet Turussa pienemmät kuin yksiköissä, joihin työtä ollaan siirtämässä. Ei voi sanoa, että työ kannattaa tehdä muualla, jos se Turun varikolla on halvinta. Turussa on jopa pystytty kehittämään huoltojen yhteydessä muutostöitä, jotka parantavat junien suorituskykyä.

2) Turun yksikön lopettaminen vaarantaa Pendolino liikenteen, koska Pendolinojen suuriin vikakorjauksiin erikoistuneita työtiimejä on vain Turussa. Turkuun on lähes 20 vuoden aikana keskittynyt isojen huoltojen (RG, RD, VIS) erityisosaaminen ja työtiimit tulevat hajoamaan Turun varikon lakkauttamisen myötä.  Ei ole lainkaan varmaa, että kaikki erityisosaajat siirtyvät toisiin kunnossapitoyksikköihin.

3) Turun varikolla on vankka osaaminen Pendolinojen lisäksi veturivetoisen esim. IC-junakaluston huoltamisesta ja korjaamisesta. Turun varikko on pienen kokonsa vuoksi ollut aina ketterä mukautumaan uusiin töihin tarpeen vaatiessa, esimerkiksi vuonna 2014 aloitetut SR 2- ja DV 12- huollot. Turun varikolle on pystytty ottamaan nopeasti juna isoonkin vikakorjaukseen, ilman operatiivisen kunnossapidon häiriintymistä. Joustava henkilökunta on ollut hälytettävissä äkillisiin korjauksiin ja junat on saatu ajoissa Turusta liikenteeseen.

4) Turun varikon pelastuspalveluyksikön lakkauttaminen tulee olemaan vakava uhka turvallisuudelle Varsinais-Suomessa. Yksikön tärkeyden näimme 4.12.2014 tapahtuneessa typpihappovuodossa. Voidaan toki väittää, että pelastuslaitos hoitaa pelastuspalveluyksikön tehtävät jatkossa, mutta kaluston ja ratapiha-alueen tuntemus hätätilanteessa on kuitenkin ehdottomasti paras varikon omilla tähän työhön koulutetuilla työntekijöillä. Tällaisissa asioissa ei tulisi ottaa pienintäkään riskiä.

5) Meitä kiinnostaa myös uusien Siemens-veturien sekä raitiotiekaluston tulo Suomeen 2015 - 2016.  VR:n pitäisi varautua tähän yhteistyöhön. Turku on satamansa ansiosta erinomainen paikka ottaa uudet veturit vastaan! Ei nyt voida luopua siihen soveltuvista tiloista ja päästää kiskokalusto-osaamista pois Turusta.

Edellä olevin perustelujen nojalla emme näe Turun varikon mahdollisella alasajolla saavutettavan kunnossapitoverkolle asetettuja säästöjä. Esitämmekin, että alasajon sijaan Turun tehokas varikko säilytetään kunnossapidon huippuyksikkönä.

 

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.