Tessit työnantajan hampaissa

Työelämä muuttuu. Se näkyy Sähköliitonkin haasteina. Tessien noudattamista pitää valvoa entistä terävämmin. Työnantajat sortuvat sopimusshoppailuun. Kunnossapitotöitä ulkoistetaan. Työt toimihenkilöistyvät ja sähkömarkkinat ovat kriisissä.
20.09.2016 07:33 karhu admin
Olisi hyvä, jos palkansaajaliike voisi mahdollisimman monissa asioissa puhua yhdellä äänellä, Tero Heiniluoma sanoo.

Työt ja tehtävät muuttuvat, työnantajien asenteet ovat aggressiivisempia. Näiden muutosten keskellä on Sähköliiton puheenjohtaja Tero Heiniluoma aloittanut työnsä. Toki haasteet eivät tule yllätyksenä, sillä Heiniluoma on hoitanut liiton lakimiehen ja neuvottelupäällikön tehtäviä jo toistakymmentä vuotta.

Mutta työelämän rakennemuutos tuo valoakin. Vihreä sähkö työllistää sähkömiehiä. Sähköalan ammattilaisia tarvitaan, kun aurinkopaneelit yleistyvät ja bensa-asemat muuttuvat sähköautojen latauspisteiksi…

Työnantajat aggressiivisempia

Noin puolet Sähköliiton jäsenistä tekee rakennusten sähkötöitä. Tällä alalla liittoa työllistää eniten tessien noudattamisen valvonta.

− Työnantajat pyrkivät aggressiivisesti alittamaan työehtoja. Työnantajat pitävät sähkömiehiä liian kalliina. Etenkin ulkomaisten yritysten kanssa tulee hankaluuksia. Mutta eivät kotimaisetkaan ole pulmusia, sillä pyrkimys tes-shoppailuun on yleistä. Monet haluaisivat teettää rakennusalan sähköistystyöt teollisuusalojen tesseillä, Tero Heiniluoma muistuttaa.

Työt toimihenkilöistyvät

Energia-alalla, jossa työskentelee noin kolmannes liiton jäsenistä työt muuttuvat vauhdilla.

− Työtehtävät toimihenkilöistyvät. Tämä saa monen vaihtamaan toimihenkilöliittoon, vaikka kokonaistaloudellisesti siitä ei olisi mitään hyötyä.

− Poliittisten veropäätösten seuraukset näkyvät. Tuote itsessään on liian halpa ja siten työllistämismahdollisuudet heikkenevät. Koko sähkömarkkinat ovat nyt kriisissä ja se kostautuu ketjun päässä.

− Lisäksi huolto- ja kunnossapitotöitä ulkoistetaan tai on siirrytty käyttäjä−kunnossapito -malliin, jossa käyttäjäpuolen väki on ryhtynyt tekemään kunnossapidon hommia.

Ammattikuntaperiaate − haaste ja voimavara

Kolmas sähköaloilla työskentelevä ryhmä on teollisuuden sähkömiehet. Teollisuudessa paineita tuo ns. teollisuusliittoperiaate. Niin työnantajat kuin teollisuuden liitot haluaisivat, että kaikki tehtaan porttien sisäpuolella työskentelevät noudattaisivat samaa sopimusta. Sähköliittoon kuulutaan ammattikuntaperiaatteen mukaisesti. Näin teollisuudessa on haasteena omien sopimusten ja luottamusmiesten säilyttäminen.

− Vaikka ammattikuntaperiaate on Sähköliiton haaste, niin se on myös meidän voimavara. Meitä yhdistävät sähköalat ja ammattiylpeys, puheenjohtaja toteaa.

UK-hanke nousee vielä

Sähköliitto oli täysillä mukana uusi keskusjärjestö -hankkeessa. Ja puheenjohtaja arvioi hankeen vielä nousevan, koska Elinkeinoelämän keskusliitolle tarvitaan vahvaa vastapuolta. Liiton mukaan isommassa joukossa olisi ollut enemmän edunvalvontavoimaa.

− Lisäksi monissa asioissa olisi eduksi, jos palkansaajaliike voisi puhua yhdellä äänellä.

Sähköliiton Heiniluoma kuitenkin korostaa, että SAK kykenee mainiosti yksinkin hoitamaan keskusjärjestön tehtävät.

− Tämän kokoinen liitto tarvitsee yhteistyötä ja apua erikoisalojen asioissa. Meille on ollut suurta hyötyä keskusjärjestön EU-oikeuden asiantuntijuudesta sekä talous- ja sosiaalipolitiikan tuntemuksesta, Tero Heiniluoma muistuttaa.

Aino Pietarinen