Työelämäsanasto avaa myös osatyökykyisyyden termit

SAK:n tuottamaa Työelämäsanastoa on nyt täydennetty osatyökykyä koskevilla termeillä. Yhteistyössä Vates-säätiön kanssa sanastoon on lisätty osatyökykyisyyteen liittyvää terminologiaa.
08.03.2016 11:37
Uutiset Työelämä

Tilastokeskuksen arvion mukaan yli 600 000 työikäisellä Suomessa on terveydentilan vuoksi joitain työrajoitteita. Vaikka kaikki heistä eivät ole osatyökykyisiä, rajoittaa terveysongelma tavalla tai toisella heidän ansiotyöhön osallistumistaan tai työnsaantimahdollisuuksiaan.

– Osatyökykyisyys on laajempi ilmiö kuin yleisesti luullaan. Siksi on tärkeää, että se näkyy myös Työelämäsanastossa, SAK:n verkko-opistokehittäjä Mika Ukkonen toteaa.

Osatyökykyä koskevista termeistä selityksen saavat Työelämäsanastossa nyt esimerkiksi siirtymätyö, tuotantokoulu ja ammattistartti. Työelämäsanastoa pääsee käyttämään osoitteessa www.tyoelamasanasto.fi.

Osana Työelämän verkko-opistoa julkaistu Työelämäsanasto kokoaa yhteen työelämässä tarvittavia käsitteitä. Sanasto avaa termien merkityksiä niin ay-toiminnan, edunvalvonnan, järjestötoiminnan, talouden, aikuiskoulutuksen kuin sosiaaliturvankin kannalta. Työelämäsanaston käyttäjät voivat olla mukana kehittämässä sanastoa ehdottamalla siihen uusia, puuttuvia termejä verkkolomakkeen avulla.

Vates-säätiö on asiantuntijaorganisaatio, joka edistää vammaisten, pitkäaikaissairaiden ja osatyökykyisten ihmisten yhdenvertaista työllistymistä. Säätiön taustayhteisöinä on muun muassa vammaisjärjestöjä, erityishuollon kuntayhtymiä ja työllistämispalveluita tuottavia toimijoita.

Työelämän verkko-opisto on Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön SAK:n, sen jäsenliittojen, ay-liikkeen opistojen sekä TSL:n ja KSL:n opintokeskusten yhteinen sisäänkäynti työelämän verkkokursseihin ja verkkotuettuihin opintoihin.