ILO kehottaa kytkemään palkka- ja tuottavuuskehityksen tiukasti toisiinsa

Kansainvälinen työjärjestö ILO julkaisi perjantaina raportin palkkojen maailmanlaajuisesta kehityksestä. Keskeisenä johtopäätöksenä raportissa esitetään, että palkkojen pitäisi seurata viime vuosia tiiviimmin tuottavuuden kehitystä. Kytköksen löystyminen pahentaa taloudellista kehitystä jarruttavia epätasapainotiloja.
11.12.2012 16:43
ILO:n pääkonttori Genevessä

ILO:n raportin mukaan tuottavuus kehittyi vuosina 1999–2011 taloudellisesti kehittyneissä maissa yli kaksi kertaa nopeammin kuin palkat. Palkkojen osuus kansantulosta on pienentynyt Kiinassakin, vaikka palkat ovat suurin piirtein kolminkertaistuneet vuosikymmenessä.

Maailmanlaajuisesti palkkojen reaaliarvo nousi viime vuonna 1,2 prosenttia, ILO:n tutkijat laskevat. Ilman Kiinaa nousu olisi jäänyt 0,2 prosenttiin.

Kansainvälinen finanssikriisi on selvästi hidastanut palkkakehitystä. Parina vuonna ennen vuonna 2008 alkanutta kriisiä reaalipalkat paranivat keskimäärin 2,8 prosenttia. Vuosina 2008–2011 palkkojen kasvuvauhti on ollut keskimäärin puolet siitä.

Vuosina 2006–2011 Aasian reaalipalkat kohosivat keskimäärin yli 5 prosentin vuosivauhdilla. Itä- ja Keski-Euroopassa nousu oli vielä ripeämpää paitsi vuonna 2009, jolloin reaalipalkat laskivat yli 3 prosenttia. Latinalaisessa Amerikassa ja Afrikassa reaalipalkkojen muutokset ovat pysyneet lievästi positiivisina finanssikriisin vuosinakin.

Taloudellisesti kehittyneissä maissa reaalipalkkojen muutokset ovat olleet vähäisiä vuosina 2006–2011. Koko jakson aikana reaalipalkkojen keskiarvo on noussut marginaalisesti.

Juhani Artto