SAK:n pääekonomisti: Tuloveron kevennykset tukisivat ostovoimaa

SAK:n pääekonomisti Olli Koski kehottaa hallitusta kasvattamaan verotuksen työtulovähennystä ensi vuonna, jotta palkansaajien ostovoima kohenisi.
24.06.2015 11:11
Olli Koski

Palkansaajien ostovoima kasvaa hieman tänä vuonna, sillä hinnat ovat nousseet poikkeuksellisen hitaasti. Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (tukuseto) määräaikaisraportista käy ilmi, että lähivuosina palkansaajien ostovoima kasvaa hitaasti. Ostovoiman kasvua rajoittavat ratkaisut, joilla pyritään julkisen talouden vakauttamiseen ja kilpailukyvyn kohentamiseen.

– Työtulovähennystä kasvattamalla voidaan tukea pieni- ja keskipalkkaisten ostovoimaa, samalla kun palkkamaltilla kohennetaan hintakilpailukykyä. Samanaikaisesti tehtävät työn verotukseen kohdistuvat elvytystoimet ja kilpailukyvyn kohentaminen olisivat järkevää talouspolitiikkaa, sanoo Olli Koski.

Hallitus on ohjelmassaan ilmoittanut kasvattavansa työtulovähennystä 450 miljoonalla eurolla, mutta tarkemmat päätökset ja muutoksen aikataulu ovat vielä tekemättä.

– Kulutustaan suunnittelevat palkansaajat odottavat nyt hallitukselta viestiä siitä, miten verotus ensi vuonna kehittyy. Ostovoiman maltillinenkin kasvu olisi nyt toivottu myönteinen signaali kotitalouksille, joiden kulutuskäyttäytymisen varassa Suomen kotimarkkinat ovat, sanoo Koski.

Raportin mukaan työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmat ovat pahentuneet. Työttömiä työnhakijoita on entistä enemmän, mutta samalla avoimien työpaikkojen täyttäminen kestää aiempaa kauemmin. Työn ja sen tekijöiden kohtaamattomuus kertoo talouden rakennemuutoksesta, jossa työtä syntyy uusille aloille ja eri alueille.

– Rakennemuutoksen keskellä tärkeintä on huolehtia osaamisesta ja ansioturvan toimivuudesta. Hallituksen päättämät jättileikkaukset koulutukseen, työvoimapolitiikkaan ja työttömyysturvaan osuvat työmarkkinoiden kannalta huonoon ajankohtaan. Leikkauksia olisi syytä harkita uudelleen ja valmistella niitä huolella asiantuntevan kolmikantaisesti, sanoo Olli Koski.