Suomen kilpailukyky nousee yhdessä sopimalla

SAK:n lääkkeet Suomen kilpailukyvyn nostamiseksi ovat kasvu- ja työllisyyssopimus, julkisten investointien lisääminen, koko kansan osaamisen ylläpito ja työvoimasta huolehtiminen.
13.12.2012 09:32

Helsingin Sanomat kysyi työmarkkinajärjestöiltä näiden teesejä Suomen kilpailukyvyn nousuun saattamiseksi. SAK listasi lehdelle neljä tärkeintä.

1. Solmitaan kolmikantainen kasvu- ja työllisyyssopimus, joka linjaa kasvun eväät ja työvoimakustannusten kehityksen vuosille 2014–2015. Sopimus koskee palkkoja, eläkemaksujen nostamista kestävälle tasolle ja verotusta. Kotimaiset omistajat sitoutuvat kohentamaan Suomen kilpailukykyä investoinneilla ja pidättäytyvät osingoista.
  2. Lisätään julkisia investointeja infrastruktuuriin ja vauhditetaan kasvuseutujen vuokra-asuntotuotantoa.
  3. Huolehditaan koko kansan osaamisesta. Osana tätä voimaan tulee raamisopimuksessa sovittu työntekijöiden koulutusoikeus.
  4. Huolehditaan työvoimasta aktiivisella työvoimapolitiikalla ja toteutetaan nuorisotakuu. Luodaan vastaava takuu pitkäaikaistyöttömille. Torjutaan rakennetyöttömyyden kasvua elvyttävällä finanssipolitiikalla.

Kilpailukyky ei edellytä matalampia palkankorotuksia

SAK:n ekonomistit julkaisivat syyskuussa selvityksen Suomen kilpailukyvystä. Selvitys osoittaa, ettei kilpailukyky edellytä aiempaa matalampia palkankorotuksia tai poikkeamista voimassaolevasta raamisopimuksesta miltään osin.