Kunnon työehdot maistuvat paremmalta

Lähiruokaohjelma kunnille, vaati Suomen Elintarviketyöläisten Liiton SEL:n edustajakokous. Kunnathan tuottavat vuosittain lähes 450 miljoonaa ateriaa. Tämä toisi työpaikkoja ja verotuloja, muistutti liiton puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen.
12.06.2012 15:34 karhu admin
Veli-Matti Kuntonen valittiin jatkamaan Suomen Elintarviketyöläisten Liiton SEL:n puheenjohtajaksi.

SEL:n kokous hyväksyi viisivuotisen toimintaohjelman, jolla on paljon puhuva otsikko ”Kunnon työehdot maistuvat paremmalta”.

Kolmessa päätöslauselmassaan edustajakokous totesi, että hyvä työympäristö on työntekijöiden perusoikeus, että työntekijöiden tasavertaiset oikeudet on turvattava lailla ja että työnantajien toimet murtavat sopimusyhteiskuntaa. Tässä tuomittiin Finnairin toiminta lakko-oikeutta vastaan.

Puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen valittiin uudelle kaudelle yksimielisesti. Liittovaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Euran HK Ruokatalon pääluottamusmies Eira Ylitalo-Salo. Sekä 33 jäsenen valtuusto että 17 jäsenen hallitus valittiin suhteellisesti vaalituloksen pohjalta.

Makeisten tekijöille ilmainen hammashoito

Keskustelussa ja aloitteissa nousi esiin sekä koko liittoa että eri aloja kuten lihan- ja maidonjalostusta, leipomoita ja panimoita koskevia kysymyksiä.

Työsuojeluvaltuutetuilla pitäisi olla samanlaiset ajankäyttöoikeudet kuin pääluottamusmiehillä. Työehtosopimuksiin on saatava selvät kirjaukset kylmässä tai kuumassa työtä tekevien palkasta, työvaatteista, tauoista ja palautumisesta.

– Sokeripöly käy hampaisiin. Makeistuotannossa työskenteleville on saatava maksuton hammashuolto, totesi Tuomo Tirkkonen Fazerin makeistehtaalta. Arto Harjumaaskola Rajamäen Altialta totesi, ettei SEL voi tukea viinarallia Virosta ja Venäjältä.

Viinan tuottaminen kuriirien välityksellä johtaa harmaaseen talouteen. Alkoholiveron korottaminen antaa rallille lisävauhtia, totesi Harjumaaskola.

Asiat ja alat puhuttivat SEL:n edustajakokouksessa. Edessä Arto Harjumaaskola, Altia Rajamäki, Tiina Heinonen, Vaasan OY Tampere, Jaana Kanto, Valio Riihimäki ja Asko Peltola, Snellman Pietarsaari. Takana Päivi Halonen, Pekka Heikkinen & Kumppanit, Kajaani, Tuomo Tirkkonen, Fazer Lappeenranta ja Pekka Rintamaa, Tapola Tampere.

Tarvitaan merkinnät alkuperämaasta

Useissa puheenvuoroissa tähdennettiin, että kuluttajia ei saa johtaa harhaan väittämällä Baltian maissa valmistettua leipää kotimaiseksi vain sillä perusteella, että se paistetaan Suomessa.

Tarvitaan selvät alkuperämaasta kertovat merkinnät. Halvempi baltialainen kotimaisena myytävä leipä vaarantaa työpaikkoja. Yhteistyön parantaminen tuottajajärjestöjen kanssa nähtiin yhdeksi mahdollisuudeksi lopettaa niiden tuotteiden ulosliputus, joihin osa suuryrityksistä keskittyy.

Nuorille viestiä nuorten kielellä

Tiina Heino Tampereen Vaasanilta halusi, että SEL järjestää tiedotustilaisuuksia ysiluokkalaisille.

– Nuorille pitää puhua heidän omalla kielellään, mutta onko meistä siihen, kysyi Tuomo Tirkkonen. SEL tarvitsee nuorisotoimintasuunnitelman, jonka ovat laatineet etupäässä nuoret itse.

Päivi Halonen, Pekka Heikkinen & Kumppaneilta Kajaanista haluaisi kurssitoimintaa lähelle työpaikkoja, etenkin pitkien etäisyyksien pohjoisessa.

Palkankorotukset euromääräisinä

Useat puhujat totesivat, että palkallaan pitää pystyä tulemaan toimeen, myös ilman ilta- ja yötyötä. Palkankorotukset on neuvoteltava euromääräisinä, ei prosentteina.

–  Prosenttikorotukset vain kasvattavat kuilua. Meitä on kahta kastia, joista toinen elää palkallaan ja toinen ei. Suurimpia kärsijöitä ovat nuoret, maahanmuuttajat ja naiset, sanoo Pekka Rintamaa Tapolalta Tampereelta.

Euromääräinen palkankorotus sisältyi Oulun osaston tekemään aloitteeseen, jonka kokous hyväksyi. Niin ikään hyväksyttiin aloitteet toukokuun poistamisesta lomakuukausien joukosta sekä lauantain pysymisestä vapaapäivänä liha-alalla.

– Valion työnantajajärjestö M2L ei saa merkitä sitä, että neuvotteluja käytäisiin vain paikallisesti, sanoi Jaana Kanto Valiolta Riihimäeltä. Hän halusi myös, että SEL vahvistaa asemiaan nuorten rekrytoimisessa meijerialan koulutukseen.

Ingegerd Ekstrand