Upea kokemus

Euroopan ammatillisen keskusjärjestön EAY:n edustajakokousviikko Pariisissa oli metalliliittolaisen nuoren Milla Leppäsen mielestä tunteisiin vetoava. Hän tunsi olevansa tervetullut suomalaisten kokousedustajien porukkaan, arvokkuutta toi tärkeä kokous ja arvovaltaiset avajaisvieraat.
24.11.2015 07:36 karhu admin
Metalliliittolainen Milla Leppänen piti EAY:n edustajakokousta kiinnostavana ja ensikertalaiselle myös opettavana kokemuksena.

Mielenpainuvinta oli yhteisöllisyyden ja solidaarisuuden tunne. Iloa tuotti naisedustajien määrä, ennätykselliset 42 prosenttia. Läheisiä aiheita olivat nuorisotyöttömyys ja huoli nuorten naisten tulevaisuudesta. Yllättävää oli se, miten Suomen tilanne kiinnosti ja jopa huolestutti kokousväkeä. Pakolaisasia nousi kokousaiheeksi ja siitä kuultiin kaksi tunteita herättävää tarinaa.

Pieni skeptikko heräsi Milla Leppäsessä hänen kuunnellessaan Euroopan työnantajia edustaneen Markus J. Beyrerin vakuutteluja, että he tarvitsevat vahvoja ammattiliittoja ja että he haluavat kehittää sosiaalista vuoropuhelua.

− No, teot puhukoot puolestaan, jään odottelemaan.

Ennakkovalmistelut

Espoolainen Milla Leppänen on kiinnostunut kansainvälisistä asioista ja hän on oman ammattiosastonsa kansainvälisyys- ja nuorisovastaava. SASKin ja Metallin kansainvälinen toiminta on hänelle tuttua. Kun Leppäselle tarjoutui tilaisuus lähteä EAY:n edustajakokoukseen, hän päätti valmistautua hyvin. Kokousmateriaalin ja EAY:n nettisivut hän tutki tarkkaan.

Milla Leppänen käy parhaillaan neljän opiston yhteishankkeena toteutettavaa Kansainvälisen yhteistyön koulutusohjelmaa, josta on paljon hyötyä EU-tason vaikuttamiseen. Koulutusohjelmaan hän tekee myös raportin EAY:n kokouksesta.

− Suoritin myös ETUIn verkkokurssin EAY:n edustajakokouksesta. Siinä käytiin läpi konferenssin asiat ja englannin ay-sanastoa. Se oli erittäin hyödyllinen, ainakin ensikertalaiselle kokousedustajalle, Leppänen arvioi.

Arvovaltaisessa seurassa

EAY:n edustajakokouksen merkittävyydestä kertoi paljon arvovaltaiset avajaisvieraat. Puheenvuoroja käyttivät Ranskan presidentti François Hollande, Pariisin kaupunginjohtaja Anne Hidalgo, Europarlamentin ja komission puheenjohtajat Martin Schulz ja Jean-Claude Juncker.

− Tuntui siltä, että olen vaikutusvaltaisessa seurassa ja asioiden ytimessä. Teemoiksi nousivat Euroopan yhteiset ongelmat, Euroopan ja EAY:n tulevaisuuden suunta. Heti alkuun konferenssissa oli aivan käsin kosketeltava yhtenäisyyden tunnelma.

Kuitenkin avajaisvieraiden puheenvuoroista paistoi Milla Leppäsen mukaan jonkin verran juhlapuheiden ja todellisuuden välinen ristiriita. Yhteistyö ammattiyhdistysliikkeen ja työnantajien tai EU-päättäjien kanssa ei taida olla niin auvoisaa kuin juhlapuheet antavat ymmärtää.

Kokouksessa EAY:n pääsihteeriksi valitusta Luca Visentinistä jäi Leppäselle myönteinen mielikuva. Kongressissa hän esiintyi vakuuttavasti. Lisäksi hän ei ole vanha pappa ja vaikutti siltä, että hänellä on oikea asenne vaativaan tehtävään.

Nuoret keskipisteessä

Edustajakokouksessa käytiin keskustelua nuorisotakuusta ja nuorten hirvittävän korkeista työttömyysluvuista. Puheenvuoroissa nousi esille myös nuorten naisten tulevaisuus.

− Vaikka nuorisotyöttömyys on Euroopassa jo huolestuttavalla tasolla, ei nuorisotakuu näytä toteutuvan kaikilta osin. Kokouspuheenvuorojen mukaan nyt tarvitaan konkreettisia toimia ennen kuin on liian myöhäistä. Nuorten syrjäytyminen kasvaa. Niinpä hallitusten ja EU:n on reagoitava tähän. Asia on ajankohtainen Suomessakin, muistuttaa Milla Leppänen.

Paitsi että Euroopassa tarvitaan työtä, niin kokouksessa korostettiin Euroopan tarvitsevan laadukasta työtä. Keskustelut laadukkaasta työstä jäivät Leppäsen mieleen.

EAY nostaa profiilia

Keskusteluissa ja paneeleissa käsiteltiin EU-maille ja eurooppalaiselle ammattiyhdistysliikkeelle tärkeitä asioita.

− Välillä oli vaikea pysyä perässä. Oli tuntemattomia termejä, viitattiin direktiiveihin, puitesopimuksiin ja esityksiin, joita en tunne.

− Kuitenkin kokouksesta jäi sellainen mielikuva, että eurooppalaisen ammattiyhdistysliikkeen suunta on tavoitteellinen ja kunnianhimoinen. Uskon, että EAY nostaa profiiliaan EU-tasolla. On tärkeää vaikuttaa EU:n päätöksentekoon ja vahvistaa roolia työntekijöiden äänitorvena.

Sopimuskulttuuri horjuu

Puheenvuoroista ilmeni, että työnantajat ja monet hallitukset ovat aloittaneet systemaattisen ay-liikkeen neuvottelukulttuurin murtamisen. Miten ay-liike vastaa tähän, jää Milla Leppäsen mukaan nähtäväksi. Kampanjoinnin lisäksi tarvitaan konkreettisia toimia ay-liikkeen vahvistamiseksi. Se vaatii paljon työtä meiltä kaikilta.

Suomen ajankohtainen työmarkkinatilanne nousi esiin useissa puheenvuoroissa. Suomen hallituksen pakkolakiesityksiä pidettiin ennenkuulumattomina. Esimerkiksi kansainvälisen työjärjestön ILOn pääjohtaja Guy Ryder ihmetteli puheessaan, miksi lakko-oikeutta ja standardeja kyseenalaistetaan nyt juuri Euroopassa.

Äänestyssekoilua

Milla Leppäsestä oli kiinnostavaa nähdä, kuinka suuri kokous toimii. Kaikki toimikin sujuvasti, kunnes ryhdyttiin äänestämään.

− Kokousteknisesti äänestykset eivät sujuneet niin selkeästi kuin olin kuvitellut. Tämä ihmetyttää, koska kysymyksessä oli iso ja tärkeä kokous. Kongressin äänestyskäytännöt oli kerrottu etukäteen kokousmateriaalissa. Siitä kuitenkin poikettiin, mikä aiheutti sekaannusta kokousedustajien keskuudessa.

− Pääsin kuitenkin käyttämään äänioikeuttani. Pidän äänioikeutta tärkeänä ja käytän sitä kunnioittavasti. Näin ensikertalaisena äänestin Suomen ja pohjoismaisen kannan mukaisesti.

Verkostoitumista

Milla Leppänen osallistui kokoukseen, jossa olivat läsnä Euroopan keskeiset ay- johtajat ja vaikuttajat.

− Olin hyvässä seurassa, hän toteaa.

− Kokouspäivät olivat melko tiukkoja, joten hirveästi en ehtinyt tutustua muihin. Toki suomalaisedustajat SAK:sta, STTK:sta ja Akavasta tulivat tutuiksi, koska istuimme kokoussalissa lähekkäin.

Kokouspaikan näyttelyalueella Milla Leppänen ehti käydä tutustumassa EAY:n nuorisokomitean osastoon. Siellä hän tapasi muutamia henkilöitä ja sai materiaalia.

− Täytyy viedä kotiin kentälle tietoa EU-tason ay-liikkeestä ja siitä, että sielläkin on nuorisotoimintaa. Esimerkiksi kursseille ja seminaareihin voisi joskus olla kiinnostavaa osallistua.

Milla Leppänen haluaa kertoa kokemuksistaan. Työpaikoilla tai ammattiosastoissa ei useinkaan ajatella, että olemme osa isompaa kuviota. Kokous avasi silmät sille, että vaikuttaminen EU:n tasolla on mahdollista ja tärkeää.

− Paljon jäi tehtävää, luettavaa ja tutustuttavaa vielä kotiläksyksi. Toisin sanoen tämä ei jää tähän!

Aino Pietarinen