SAK: Kasvupaketti odotettua parempi

SAK kiittää minihallitusneuvottelujen uutta työllisyys- ja kasvupakettia.
19.06.2014 19:09
SAK
Olli Koski

– Odotuksiin ja olosuhteisiin nähden on saatu aikaan vaikuttava kokonaisuus. Pisararadan, Länsimetron ja Tampereen kaupunkiradan toteuttaminen sekä asuntorakentamisen lisääminen luovat työtä ja vahvistavat mahdollisuuksia talouskasvuun, sanoo SAK:n pääekonomisti Olli Koski.

Työpaikkojen luominen edellyttää myös huolehtimista palkansaajien ostovoimasta. Uudessa hallitusohjelmassa päätettiin tukea ostovoiman kehitystä tekemällä pieni- ja keskituloisia koskevat verotuksen asteikkotarkistukset ensi vuonna. Yritysten edustuskulujen verovähennysoikeuden palauttaminen parantaa palvelualan työllisyyttä.

– Pieni- ja keskipalkkaisten verotusta ei olisi ollut järkevää kiristää tässä taloustilanteessa. Veroratkaisu parantaa työllisyyskehitystä. Työlinjan mukaista olisi toteuttaa uusi lapsivähennys verotuksen työtulovähennyksen avulla, sanoo Koski.

SAK on pahoillaan, ettei minihallitusneuvotteluissa päädytty perumaan työttömyysturvan leikkauksia eikä työeläkkeiden indeksikorotusten pienennystä.