Työttömien voitava vaikuttaa päätöksiin

Työttömiä on yhä enemmän, mutta heidän äänensä kuuluu yhteiskunnassa huonosti. Tähän on tultava muutos, vaatii Ääni työttömälle -kampanja, joka käynnistyi tänään keskiviikkona.
10.02.2016 16:11
Uutiset Työelämä
Työttömyys voi olla myös alku johonkin uuteen, muistutettiin Ääni työttömälle -kampanjan avausseminaarissa.

Kampanjan avausseminaarissa Helsingissä puhunut SAK:n työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen muistutti, että pitkäaikaistyöttömyys on tuplaantunut vuodessa.

– On tärkeää, että työttömien ääni kuuluu niiden korviin, jotka tekevät päätöksiä. Työttömien pitää voida vaikuttaa heitä koskeviin päätöksiin. Nyt näin ei ole.

Seminaarissa ääneen pääsivät virkamiesten ja poliitikkojen ohella työttömät. He kertoivat kokemuksiaan palvelujen toimivuudesta ja siitä, miltä tuntuu olla työtön.

Annelise Johansson sanoi, että työtön jää helposti yksin ja ilman apua, jolloin syrjäytyminen on helppoa. Mika Salmen mukaan työttömyys vaikuttaa omaan identiteettiin ja pitkittyessään se alkaa syödä itsetuntoa.

– Helposti tulee tunne, että olenko tehnyt riittävästi saadakseni työtä.

Johansson, Salmi ja Aleksi Norman olivat kaikki yhtä mieltä siitä, että TE-toimistot eivät kykene palvelemaan työttömiä. He pitävät puutteena sitä, että toimistoon on vaikea päästä keskustelemaan omasta tilanteesta kasvokkain virkailijan kanssa.

Yhä useampi työtön sompailee työttömyyden ja silpputöiden välillä, eikä tähän ole näköpiirissä muutosta. Työttömien näkökulmasta tilannetta helpottaisi byrokratian karsiminen ja mahdollisuus sovittaa työn tekeminen ja työttömyysjaksot joustavammin yhteen.

Ääni työttömälle -kampanjan järjestävät SAK, Työttömien ay-jäsenten tukiyhdistys Tatsi ja Työttömien valtakunnallinen yhteistoimintajärjestö TVY. Kampanjan Facebook-sivuilla voit tutustua työttömien tarinoihin ja kertoa oman tarinasi. Twitterissä aiheesta keskustellaan tunnisteella #äänityöttömälle.

Pirjo Pajunen/SAK viestintä