Etelä-Suomen toiminta-alueen SAK-päivät Kouvolassa

Etelä-Suomen toiminta-alueen SAK-päiville Kouvolaan 13 –14.9.2014 osallistui noin 70 ay-aktiivia paikallisjärjestöistä ja ammattiliitoista. Joka toinen vuosi järjestettävien alueellisten SAK-päivien ohjelma käsitteli tällä kertaa ajankohtaisia asioita seminaarin muodossa.
18.09.2014 10:31
Eduskuntavaalipaneelistit aktiivien tentattavana

Seminaarin teemoina olivat työeläkeuudistus sekä siihen liittyvät, meneillään olevat työura- ja eläkeneuvottelut, työssä jaksaminen sekä työsuojelu. Sokerina pohjalla oli eduskuntavaalipaneeli.

Lauantain eduskuntavaalipaneeliin oli saatu mukaan 6 eri puolueen kansanedustajaa ja tulevia eduskuntavaaliehdokkaita. Paneeliin osallistuivat Kimmo Tiilikainen (Kesk.), Sari Palm (KD.), Jari Lindström (PS.), Emmi Mäkinen (SDP), Janne Nieminen (Vas.) sekä Veli Liikanen (Vihr.). Paneelin vetäjänä toimi toimittaja/tuottaja Sami Turunen. Paneeli käytiin hyvässä hengessä ja ehdokkailta pyydettiin lääkkeitä mm. siihen, miten valtion velanottoa pystytään hillitsemään ja miten Suomen talous saataisiin taas nousu-uralle. Ehdokkailta kyseltiin myös heidän vaaliteemoistaan ja siitä, mitä asioita he kansanedustajan työssä pitäisivät ensisijaisena tehtävänään. Muutamat aktiivit odottivat hieman kovempaa kädenvääntöä panelisteilta, mutta vielä tässä vaiheessa kaikki pysyttelivät suhteellisen varovaisina.

Sunnuntaina SAK:n työympäristöasiantuntija Raili Perimäki johdatti meitä parin tunnin ajan SAK:n työsuojelutavoitteisiin kohti parempaa työelämää. Keskustelu oli vilkasta ja osallistujat totesivat työssäjaksamisen olevan elintärkeässä asemassa työurien pitenemisestä keskusteltaessa.

Ensi vuonna on jälleen valtakunnallisten SAK-päivien vuoro – ne järjestetään Jyväskylässä 3.-4.10.2015.