Ruotsin teollisuuden uudet sopimukset mahdollistavat reaaliansioiden nousun

Ruotsin teollisuuden uudet työehtosopimukset korottavat palkkoja kolmessa vuodessa keskimäärin runsaat kuusi prosenttia. Useimmilla sopimusaloillaan yhteisymmärrykseen työnantajajärjestöjen kanssa ylsivät tänään tiistaina ammattiliitot IF Metall, GS, Livs, Unionen ja Svenska Ingenjörer. Niiden puheenjohtajat totesivat yhteisessä tiedotustilaisuudessaan, että sovitut palkankorotukset luovat edellytykset reaaliansioiden nousulle.
02.04.2013 15:16
Ruotsin teollisuuden uusien sopimusten kustannusvaikutus on 6.8 prosenttia

Sopimusten kustannusvaikutus on 6,8 prosenttia. Uuden osa-aikaeläkejärjestelmän luomiseen siitä käytetään 0,5-0,6 prosenttiyksikköä loppujen mennessä palkankorotuksiin. Niiden konkreettinen jakotapa vaihtelee sopimuksesta toiseen. Elintarviketyöläisten sopimuksessa korotukset jaetaan yhtä suurina summina kaikille.

Ensikommenteissaan liittojen puheenjohtajat ovat tyytyväisiä myös vanhempainvapaata koskevien määräysten parannuksiin. Sopimukset turvaavat vuoden 2014 alusta lähtien kuuden kuukauden vanhempainvapaan liittojen jäsenille, joihin sopimuksia sovelletaan.

Tiistaina solmittuja sopimuksia sovelletaan lähes puoleen miljoonaan työntekijään ja toimihenkilöön. Teollisuudessa solmitut sopimukset luovat kehyksen muiden alojen sopimusneuvotteluille. Ennen sovun syntyä teollisuudessa vallitsi runsaan vuorokauden ajan sopimukseton tila.

Juhani Artto

Nytt avtal klart (IF Metall 2.4.2013)